<p>Bane Nor-sjef Gorm Frimannslund (til venstre) og Spenncon Rail-direktør Lars Petter Lund lot samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen forsyne seg først av den enorme bløtkaka under åpningen av Spenncons nye svillefabrikk mandag.</p>

Solvik-Olsen på Spenncon Rail-fest - åpnet ny svillefabrikk

Spenncon Rail-sjefen Lars Petter Lund og Bane Nor-direktør Gorm Frimannslund lot samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen forsyne seg først av den enorme bløtkaka formet som en jernbanesville under åpningen av den nye svillefabrikken ved Hønefoss mandag.

Solvik-Olsen, kjent for å like kaker, lot seg ikke be to ganger etter at han og flere sentrale personer hadde holdt tale inne i et stort partytelt for å markere Spenncons nye svillefabrikk.

– Det er veldig flott å være med på å markere en stor satsing på norsk jernbane, og også en stor satsing på norsk næringsliv. Det synes jeg er en god kombinasjon, åpnet Solvik-Olsen talen sin med.

Samferdselsministeren la også vekt på at fabrikken var en del av den viktige infrastrukturen som må til for å få den etterlengtede Ringeriksbanen ferdig.

Suveren beliggenhet

Beliggenheten til Spenncons nye svillefabrikk på Hensmoen utenfor Hønefoss er optimal med tanke på både tilgang på gode råvarer, og i forhold til nærheten til kommende jernbaneprosjekter. Med jernbanespor helt til fabrikkdøra, er miljøvennlig og god logistikk sikret i uoverskuelig fremtid. Administrerende direktør Lars Petter Lund i Spenncon Rail var da også svært fornøyd under åpningen av mandagens arrangement.

– Et krevende prosjekt

– Jeg er veldig stolt av den nye fabrikken, og av alle som har vært med og tegnet og bygd den. Det har vært et krevende prosjekt, og det har vært tøft for alle i oppstartfasen. Det er godt å se at det har vært en positiv utvikling i produksjonslinjen de siste ukene, sa blant annet Lund.

Spenncon Rail er eid av det franske selskapet Consolis, og Lund la vekt på den gode rammeavtalen for levering av jernbanesviller over en tiårsperiode.

– Det var veldig viktig for konsernledelsen i Paris at vi hadde et såpass langt tidsperspektiv som ti år i rammeavtalen for levering av svillene, sier Lund til Byggeindustrien.

Glad Bane Nor-sjef

Ifølge Gorm Frimannslund har Bane Nor kontrakt med Spenncon Rail om levering av jernbanesviller frem til 2025.

– Jeg er veldig glad for at akkurat Spenncon Rail fikk denne kontrakten med oss. Selskapet har et miljøvennlig anlegg som har mer enn nok kapasitet til å håndtere jernbanens utbyggingstopper, sier Bane Nor-sjefen til Byggeindustrien.

De ferdigproduserte svillene kan lastes på jernbanesporet kun 60 meter unna fabrikken, på en trygg, enkel og miljøvennlig måte. I 2017 produserer Spenncon Rail 150.000 sviller, men den nye fabrikken har kapasitet til å komme opp i en årsproduksjon på opptil 400.000 sviller.