Sam William Reeves og Sandra Johansen fra Kuben videregående skole har praksis på Skanskas rehabiliteringsprosjekt i Lakkegata frem til nyttår.

Byggelever i praksis på Skanska-prosjekt

Rehabiliteringsarbeidet i NITOs gamle lokaler i Lakkegata i Oslo er i full gang, med god hjelp av byggfagselever fra Kuben videregående skole.

Skanska bygger om NITOs gamle lokaler til pendlerhotell med 163 hybler og nærmere 900 kvadratmeter næringslokaler på gateplan. Byggeplassen er imidlertid ikke som alle andre byggeplasser. 19 ungdommer fra Kuben videregående skole er i full sving med å sette opp gipsvegger i andre etasje. Elevene går i 2. klasse på byggfag og har på initiativ fra Skanskas prosjektleder Berit K. Østmoe flyttet undervisningen til Lakkegata 3, tre dager i uken frem til nyttår.

Hvordan kom dere på å gjøre dette?

– Jeg var selv utplassert da jeg gikk i tømrerlinjen og opplevde det som veldig inspirerende. Dette er en måte å gi noe tilbake til samfunnet og samtidig bidra til at ungdom fra Oslo blir interessert i tømrerfaget, sier Berit K. Østmoe, og legger til:

– På denne måten sikrer vi rekruttering av fagarbeidere, både til Skanska og til byggebransjen.

Hun forteller at noe av suksesskriteriet er at man var ute i god tid og fikk med seg underentreprenøren Byggimpuls AS på laget fra første stund. 

– Det er de som står ansvarlige for kvaliteten og alle innkjøp. Vi opplever at de er veldig behjelpelige og ser poenget med å ta samfunnsansvar, de også.

Men blir det ikke mye armer og bein når en hel skoleklasse med 17-åringer skal sysselsettes?

– Det gikk litt smått de første dagene, men nå er det nok å gjøre og ungdommene ønsker å jobbe, forteller faglærer Kristian Lorch på Kuben.

Han peker på at det er påfallende hvor seriøst elevene tar oppgaven.

– De blir mer slitne enn på en vanlig skoledag, men det er veldig lite klaging. En positiv effekt av yrkesopplæring i bedrift er at motivasjon for å lære språk øker betraktelig. Norsk språk oppleves mer relevant når man trenger det i en arbeidssituasjon. Dette bidrar til bedre integrering på mange andre arenaer også, ikke bare på jobb og skole, sier Lorch.

Innkjøpsleder Peder Ravneberg sier at det ligger mye bra læring for Skanska også i å ha elever på byggeplassen.

– Det krever planlegging og koordinering å ha så mange ferske elever i arbeid på én gang. Men jeg gleder meg til hver onsdag når ungdommene kommer. Da er det skikkelig moro å komme på jobb, sier Ravneberg, som jobber med å tilrettelegge for skoleklassen.

I en av de framtidige hyblene jobber Kuben-elevene Sam William Rees og Sandra Johnsen dypt konsentrert med å kappe gipsplater.

– Fra før kjenner jeg to som jobber i Skanska, og jeg ble utrolig glad da jeg skjønte at vi skulle ha utplassering på dette prosjektet i Lakkegata, sier Sam.

Sandra Johnsen er den eneste jenta i klassen, uten at det er noe problem. 

– Det er veldig inspirerende for meg at prosjektlederen Berit også er utdannet tømrer. Jeg tror jeg skal gjøre akkurat som henne og gå mer på skole når jeg har jobbet som tømrer en stund. Men foreløpig er jeg veldig fornøyd med jobben vi gjør her, avslutter hun.

Byggfagselevene Philip Kristiansen og Nicolai Lunde har fått dreisen på å kappe gipsplater.