Ryfylketunnelen på Ryfast-forbindelsen. Foto: Ådne Homleid

Gjennomslag i Ryfylketunnelen

Siste salve gikk i Ryfylketunnelen på Ryfast-forbindelsen torsdag.

Det skriver NRK Rogaland i en artikkel på sine nettsider.

En ladning på 1.100 kilo dynamitt sprengte seg gjennom de siste 2,5 meter med solid stein som delte Ryfylketunnelen, torsdag.

Ryfylketunnelen, som er en del av Ryfast, blir verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel når den åpner i 2019.

Ryfast er også Norges største veiprosjekt noensinne, med en prislapp på nærmere 10 milliarder kroner. Her inngår også Eiganestunnelen, som går under deler av Stavanger.

Statssekretær i samferdselsdepartementet, Tom Cato Karlsen (Frp), fikk æren av trykke på knappen som utløste sprengladningen. Han påpeker at Ryfast vil gjøre at Strand blir som en bydel i Stavanger.

– Prosjektet kommer til å gi en betydelig innsparing på reisetid, og kommer til å knytte regionen på denne siden av fjorden mye tettere sammen med Stavanger, sier Karlsen.

Prosjektleder for Ryfast i Statens vegvesen, Gunnar Eiterjord, sier også til NRK at torsdag var en stor dag.

– Noen uforutsette ting har oppstått underveis i arbeidet med Ryfast, men i sum har det gått rimelig etter planen, sier han.