Direktør for Vest-Europa i det kinesiske entreprenørselskapet CCCC, Zhao Hangyu.

Kinesiske CCCC på jakt etter norske partnere

Kinas største entreprenørselskap, CCCC (China Communication Construction Company) er på jakt etter en norsk samarbeidspartner. Det opplyser lederen for selskapets avdeling i Vest-Europa, Zhao Hangyu til Byggeindustrien.

Hangyu deltok tirsdag på Statens vegvesens store teknologikonferanse som denne uken arrangeres i Trondheim.

Storprosjektet Ferjefri E39 til 340 milliarder kroner er et prosjekt som et av verdens største entreprenørselskaper er interesserte i.

- Vi har stor kompetanse innen bygging av veier, bruer og tunneler, og kan vise til mange storprosjekter vi har gjennomført både hos oss selv i Kina, men også i Afrika og andre steder i Asia. Vi er fullt klar over at dere i Norge har spesielt strenge regler innen helse, miljø og sikkerhet (HMS), men dette er vi selvsagt innstilt på å følge fullt ut. Det samme gjelder god behandling av ansatte, sier den kinesiske direktøren til Byggeindustrien. Han bekrefter at de er i samtaler med flere norske entreprenørfirmaer, men han vil ikke opplyse hvilke.

Vegdirektør Terje moe Gustavsen og prosjektleder Kjersti Kvalheim Dunham i samtaler med kinesiske deltakere på konferansen.

Som Byggeindustrien tidligere har opplyst har representanter for CCCC allerede hatt flere møter med norske myndigheter. Prosjektleder for Rogfast-prosjektet, Tor Geir Espedal opplyser til Byggeindustrien at kinesiske selskap er interessert i å komme på listen når prekvalifiseringen til de første store anbudene for kjempeprosjektet Rogfast, legges ut om kort tid.

Både vegdirektør Terje Moe Gustavsen og statssekretær Tom Cato Karlsen (Frp) i Samferdselsdepartementet, som begge deltok på Teknologikonferansen i Trondheim tirsdag, sier til Byggeindustrien at de ikke har noe imot kinesiske aktører i norsk veibygging.

- Kineserne er selvsagt velkomne til å levere inn anbud. De kan ha noe å lære oss, og det må vi være åpne for, sier statssekretæren.