Hangyu deltok tirsdag på Statens vegvesens store teknologikonferanse som denne uken arrangeres i Trondheim.
Storprosjektet Ferjefri E39 til 340 milliarder kroner er et prosjekt som et av verdens største entreprenørselskaper er interesserte i.
- Vi har stor kompetanse innen bygging av veier, bruer og tunneler, og kan vise til mange storprosjekter vi har gjennomført både hos oss selv i Kina, men også i Afrika og andre steder i Asia. Vi er fullt klar over at dere i Norge har spesielt strenge regler innen helse, miljø og sikkerhet (HMS), men dette er vi selvsagt innstilt på å følge fullt ut. Det samme gjelder god behandling av ansatte, sier den kinesiske direktøren til Byggeindustrien. Han bekrefter at de er i samtaler med flere norske entreprenørfirmaer, men han vil ikke opplyse hvilke.

Vegdirektør Terje moe Gustavsen og prosjektleder Kjersti Kvalheim Dunham i samtaler med kinesiske deltakere på konferansen.
Som Byggeindustrien tidligere har opplyst har representanter for CCCC allerede hatt flere møter med norske myndigheter. Prosjektleder for Rogfast-prosjektet, Tor Geir Espedal opplyser til Byggeindustrien at kinesiske selskap er interessert i å komme på listen når prekvalifiseringen til de første store anbudene for kjempeprosjektet Rogfast, legges ut om kort tid.
Både vegdirektør Terje Moe Gustavsen og statssekretær Tom Cato Karlsen (Frp) i Samferdselsdepartementet, som begge deltok på Teknologikonferansen i Trondheim tirsdag, sier til Byggeindustrien at de ikke har noe imot kinesiske aktører i norsk veibygging.
- Kineserne er selvsagt velkomne til å levere inn anbud. De kan ha noe å lære oss, og det må vi være åpne for, sier statssekretæren.