Statens vegvesen installerer ITS-teknologi under utbyggingen av E8 i Skibotndalen i Troms. Foto: Statens vegvesen/Geir Bakkevoll.

Vegvesenet legger lyttekabler i veien

I disse dager skjærer Vegvesenet seg noen små centimeter ned langs stripa flere steder langs E8 i Skibotndalen i Troms.

I mikrogrøftene legger de ned såkalte akustiske fiberledninger som lytter på biler som kjører forbi, og kan bruke informasjonen til å utvikle framtidsvegen, skriver Statens vegvesen på sine nettsider.

Forstyrrer lysstrålene

- Teknologien baserer seg på at det går lys gjennom fiberledningene. Denne lysstrålen blir forstyrret av vibrasjonene hver gang en bil kjører forbi, sier Lisbeth Nilsen i Statens vegvesen.

Disse nyttige forstyrrelsene av lyssignalet varierer etter blant annet retninga, størrelsen og hastigheten på bilen som passerer. Slik samler Vegvesenet inn verdifull informasjon om trafikken på denne krevende vintervegen, informasjon som i sin tur kan brukes til å gjøre turen tryggere, mer forutsigbar og effektiv.

Bygger ny veg

For å utvikle denne og andre typer teknologi bygger Statens vegvesen også 650 meter ny veg ved Sidnodjeva i Skibotndalen

- Den nye vegen som straks er ferdig, er ei strekning der vi skal forske mye. Her legger vi til rette for å teste teknologi, ikke minst akustisk fiber, sier Nilsen.

Langs denne drøye halvkilometeren veg legger Vegvesenet akustisk fiber i ulikt underlag og med ulik avstand fra kjøretøyene som passerer. For eksempel ligger en kabel i asfaltlaget på vegen, mens en annen ligger i vegskuldra ved siden av.

- Slik kan vi etter hvert sammenligne hvilke fibre som gir oss best informasjon, eller om de kan gi oss ulik informasjon til ulikt bruk, sier Nilsen.

Veier deg i farta

Den nye teststrekningen blir også den stabile grunnen som er nødvendig for vektpunktet som Statens vegvesen også vil legge ned i vegen her. På et såkalt weight in motion-punkt, eller WIM-punkt, ligger det en sensor i bakken som veier hver aksel på kjøretøyet som passerer. Slik kan føreren få beskjed om at bilen er for tungt eller feil lastet.

- Dette er en av flere typer teknologi vi utvikler for å gi sjåfører bedre grunnlag for å treffe gode beslutninger på en veg der forholdene skifter raskt, sier Nilsen.

Et vektpunkt i bakken kan fortelle sjåføren om vogntoget er for tungt lastet i møte med krevende bakker lengre fram.

Del av et større prosjekt

For nettopp det er hensikten med fiberkablene og det øvrige høyteknologiske utstyret som Statens vegvesen for tida monterer langs E8. Mikrogrøftene og vektpunktet er en del av forsknings- og utviklingsprosjektet Borealislangs E8 i Skibotndalen. Hele den 40 kilometers strekninga er en nasjonal teststrekning der Statens vegvesen utvikler og tester intelligentetransportsystem (ITS). Dette er fellesbetegnelsen for teknologien som gjør det mulig for bilen og vegen å kommunisere med hverandre. Eksempler på ITS-teknologi er sanntidsinformasjon om vær, føreforhold og trafikkuhell, automatisk skanning av kjøretøyets bremser og varsel om dyr eller andre hinder i vegbanen.

Et vektpunkt i bakken kan fortelle sjåføren om vogntoget er for tungt lastet i møte med krevende bakker lengre fram. Illustrasjon: Statens vegvesen.