Slik blir den nye brua. Illustrasjon: VejdirektoratetSlik blir den nye brua. Illustrasjon: VejdirektoratetSlik blir den nye brua. Illustrasjon: VejdirektoratetSlik blir den nye brua. Illustrasjon: VejdirektoratetSlik blir den nye brua. Illustrasjon: VejdirektoratetSlik blir den nye brua. Illustrasjon: VejdirektoratetSlik blir den nye brua. Illustrasjon: Vejdirektoratet

Follobane-entreprenør får dansk milliardbru

Condotte er en av tre entreprenører som står bak et joint venture-selskap som vant milliardkontrakten med bygging av den nye Storstrømsbrua.

Storstrømsbrua går mellom Sjælland og Falster. Dagens bru er 3,2 kilometer, med to felt for biltrafikk og et spor for jernbane. I forbindelse med den nye bruforbindelsen mellom Danmark og Tyskland som planlegges over Femern, blir den gamle brua for liten.

Mandag inngikk de tre italienske entreprenørene Condotte, Itinera og Grandi Lavori Fincosit avtale med danske trafikkmyndigheter om bygging av en ny bru på strekningen.

Entreprisen har en verdi på 2,1 milliarder danske kroner, mens hele prosjektet har en kostnadsramme på cirka fire milliarder danske kroner.

Den nye brua får to felts-vei, dobbeltspor for jernbane og gang og sykkelsti. Totalt vil brua bli fire kilometer lang, og 100 meter høy. Bare bruene over Storebelt og Øresund er større.

Brua skal åpne for biltrafikk i 2022, og for jernbane i 2023.