E18 Riksgrensen – Ørje

Prosjektleder Elin Bustnes Amundsen i Statens vegvesen kan smile av to grunner; med ferdigstillelsen av E18 Riksgrensen-Ørje, er også Østfold- wpakka i mål. Den har tatt 18 år å gjennomføre.Foto: Cato Brekke Andersen / Nordic Crane KynningsrudFoto: Cato Brekke Andersen / Nordic Crane Kynningsrud

Med den nært forestående ferdigstillelsen av E18-parsellen Riksgrensen – Ørje, er Østfoldpakka fullendt.

Fakta

Sted: Strekningen Riksgrensen-Ørje, Østfold

Prosjekttype: Veibygging

Entreprisekostnad inkl. mva.: 850 millioner kroner

Byggherre: Statens vegvesen

Hovedentreprise: Hæhre Entreprenør

Lengde: 6,3 kilometer

Antall kulverter: 1

Antall bruer: 7

Arkitekt bygg: Link Arkitektur

Rådgivere: Prosjekterende: Multiconsult og Degree of Freedom (Norgesporten)

Underentreprenører og leverandører: Kontroll av sveis/stål: Inspecta l Støyskjerming: KM Bygg l Elektro: Infratek l Stålbru/Norgesporten: NLI Vcon l Asfalt: Lemminkainen l Rekkverk: AB Varmförzinkning l Gartnerarbeid: Lindhaugen l Viltgjerde: Østcom l Fjellsikring: Gjerden Fjellsikring l Geomatikk: Zenith Survey l Betongleveranse: Betong Øst l Spennarmering/fuger/brulager: KB Spennteknikk l Maskin og transport: Bergqvist Maskin og Transport l Teknikk: Brureis l Armering: Smith Ståhl l Forskalingsmateriell: Gausdal Landhandleri l Innstøpningsdetaljer: Pretec l Membran: Spesialdekker l Forskaling og annet materiell: Byggeriet l Armering og forskaling: Armeringssenteret l Rør/skilt: Brødrene Dahl l Betongkummer/rør: Ølen Betong l Veimerking: Cleanosol l Knusing: Gunnar Holth Grusforretning l Rivningsarbeider: ØstRiv l Peling: Entreprenørservice l Inspeksjon/rådgivning stål: Nor-Tic

Avtalen om Østfoldpakka, som består av ny E18 og ny E6, ble  signert i 1999. Først 18 år senere er det svært etterlengtede totalprosjektet i fylket ferdig.

Lengst øst i Østfold er den 6,3 kilometer lange strekningen av nye E18 nå åpnet, med unntak av en liten veistubb gjennom Ørje sentrum. Årsaken er at arbeidet med brua Norgesporten har blitt forsinket.

– Brua skulle ha vært ferdig den 1. oktober, men på grunn av blant annet problemer med sveising, har det oppstått forsinkelser. Vi har en tett dialog med hovedentreprenøren Hæhre om dette, og nå er fokus på en raskest mulig ferdigstillelse av Norgesporten. Vi regner med at dette vil skje i løpet av november, og vi tar sikte på å sette på trafikk både på og under brua så snart det lar seg gjøre, sier prosjektleder Elin Bustnes Amundsen i Statens vegvesen til Byggeindustrien.

Grensemarkering

Norgesporten, som er ei bru på 80 meter over E18 i Ørje sentrum, har en kabelmast som rager 52 meter over bakken. Brua har en særegen og flott design, som markerer at Ørje er det første eller siste tettstedet på vei inn eller ut av Norge.

– Det var derfor viktig at nye E18 skulle bli markert i bygda på en eller annen måte. En av ideene var å få til ei flott bru, som med sin spesielle design og lyssetting blir et landemerke som gir Ørje en stedsidentitet, sier Amundsen.

Det er sivilingeniør Gaute Mo i rådgivingsselskapet Degree of Freedom som har hatt ansvaret for designen av Norgesporten.

– Grensekryssingen mellom Sverige og Norge er et av utgangspunktene for utformingen av brua. Overbygningen og tårnet er lyssatt, og konstruksjonen vil bli markert etter mørkets frembrudd. Degree of Freedom har stått for både utforming og prosjektering av brua, i samarbeid med Multiconsult. Vi har jobbet med Norgesporten siden 2012, og har deltatt aktivt i oppfølgingen av byggingen. Nå gleder vi oss til å se brua ferdigstilt, sier Gaute Mo til Byggeindustrien.

Asymmetrisk tverrsnitt

Ti av de totalt 15 trekkstagene er forankret i den ene kantdrageren. Kablene krysser hverandre slik at den midtre kabelen er festet lengst opp i masten.

– Det vil si at kablene som er festet til brua lengst fra masten, er de som ankres nederst i masten. De fem kablene i bakkant langs E18 følger samme kryssende kabelformasjon, og den kabelen som festes øverst i masten, festes nærmest masten på bakkenivå, forklarer Mo.

Brua er ei malt stålkassebru med et asymmetrisk tverrsnitt, og tårnet støttes av tre plan med strekkstag som tillater den slanke utformingen. Tårnet er en sirkulær ideell søyle. I det horisontale planet har brubanen en radius på 85 meter. Tårnet er plassert cirka 15 meter unna brubanens yttersving. Kablene krysses i de tre kabelplanene som gir et spennende og åpent uttrykk.

– Det har vært et veldig positivt samarbeid mellom oss, Multiconsult og Vegvesenet. Vi har fått frie tøyler under utformingen av designen til brua, og synes at resultatet ser lovende ut, sier Gaute Mo.

Øyenstikker-bru

Det er Hæhre Entreprenør AS som har bygget den nye tofelts motorveien fra Riksgrensen til Ørje. Hele den 6,3 kilometer lange strekningen har en fartsgrense på 90 km/t, med unntak 70 km/t gjennom Ørje sentrum. Av hensyn til trafikksikkerhet er tofeltsveien bygget med midtdeler for å skille møtende trafikk, og en kilometer av strekningen har forbikjøringsfelt.

– Fra Riksgrensen til Ørje er veien lagt i en helt ny trase, sør for Søndre Brutjern. Her går veien i jomfruelige skogsområder. Det er sprengt ut totalt 382.000 kubikkmeter fjell som er gjenbrukt i prosjektet, ikke minst i myrområdene der mye masse måtte skiftes ut for å få et stabilt fundament for den nye veien. Stormosen krysses imidlertid med ei lang bru, av hensyn til sjeldne øyenstikkere som lever her, forteller Amundsen.

Nettopp øyenstikkertiltaket er det mest spesielle med E18-arbeidet lengst øst i Østfold. I området lever så mange som 24 øyenstikkerarter av de totalt 48 registrerte artene som finnes i Norge, og tiltaket som har blitt gjort har kostet rundt 15 millioner kroner.

– Stormosen bru måtte bygges rundt 30 meter lengre på grunn av øyenstikkerne. Som et statlig organ har Vegvesenet et ansvar for å ta vare på natur og miljø, så høyden og lengden på brua måtte tilpasses øyenstikkernes flyvemønster. Dette ble planlagt gjennom hele reguleringsfasen, så tiltaket har vært med i budsjetteringen hele veien, forklarer prosjektlederen.

Lokale oppgraderinger

Gjennom Ørje sentrum følger nye E18 den gamle traseen, men veien får en annen utforming med tre meter brede gresskledte midtrabatter, i tillegg til midtdeleren. Denne oppgraderingen vil gå frem til Østre Kanalbru.

Flere steder er kjøremønsteret mellom Ørje og riksgrensen blitt endret, blant annet ved at lokaltrafikken er ført inn i toplanskryss slik at biler og myke trafikanter krysser E18 via bruer. I tillegg er det bygget gang- og sykkelstier.

– Fylkesvei 21 vil krysse E18 på Norgesporten, og ved avkjøringen til Sletta industriområde er det anlagt et nytt toplanskryss med en veibru som krysser E18, samt en ny lokalvei inn til sentrum. Den østlige delen av Ørje vil dermed få av- og påkjøring til E18 ved Sletta, noe som blant annet omfatter trafikk til Flexit. Det er også et nytt kryss ved Kjølen, nesten ved riksgrensen, med avkjøring til Kjølen skisenter. Det er også her bomstasjonen på parsellen blir satt opp før 2018, sier Amundsen.

Ved kontrollstasjonen nærmere Ørje er det etablert en ny døgnhvileplass for lastebilsjåfører, med kjøkken og toaletter i et nytt servicebygg. For andre veifarende er det anlagt en ny rasteplass ved Norgesporten i Ørje.

– I sentrum er den østre delen av Storgata kraftig oppgradert, og blitt en del av fylkesvei 21 som leder inn på Norgesporten bru. Her er det også bygget en ny bussterminal, samt en liten parkeringsplass for pendlere. Dessuten er den gamle brua over E18 ved Ørjesaga revet, og erstattet av ei ny bru, opplyser Amundsen.


Flere prosjekter