Foto: Torbjørn Braset, Statens vegvesen

Gjennomslag i begge løpene i Bodøtunnelen

I forrige uke var det gjennomslag i det første løpet i Bodøtunnelen - onsdag kom det dagslys fra Hunstadmoen også i det andre løpet.

- Nå gleder vi oss sammen med naboene over at vi har nådd en milepæl i prosjektet. Vi har stor forståelse for arbeidene har vært en påkjenning for mange av de som bor langs tunneltraséen. Det er fortsatt mye som skal gjøres før vi kan åpne for trafikk, men når tunnelsprengningen er over blir det heldigvis mindre støy og vibrasjoner, sier prosjektleder Odd Inge Bardal i Bypakke Bodø til vegvesen.no.

Den første tunnelsalva ble sprengt 8. mai 2015. Siden da er det tatt ut drøyt 500 000 m3 fast fjell, i hovedsak fra Bodøelvsiden. Entreprenør for tunnelen er Veidekke.

- Hvis vi hadde lagt steinen utover gressmatta til Aspmyra stadion, hadde den blitt til en søyle på om lag 130 meter. Dette er om lag dobbelt så høyt som Scandic Havet.

Fortsatt pågår det massetransport ut av tunnelen. Det meste av steinen kjøres til Langstranda, der den brukes til bygging av nytt næringsområde.

Før den 2,8 km lange toløpstunnelen kan åpne for trafikk skal den også ha veg, kabel- og ledningsanlegg, vann- og frostsikring, ventilasjon, lys og sikkerhetsutstyr, asfalt, skilt og vegmerking.

- Det vil fortsatt bli perioder med sprengninger, som til grøfter inne i tunnelen og vegbygging utenfor – spesielt på Hunstadmoen. Dette blir i mindre omfang enn tidligere, og SMS-varslingen opphører nå som selve tunnelen er ferdig sprengt.

Det første (vestgående) tunnelløpet er planlagt åpnet 1. halvår 2019.

Ill. Statens vegvesen/Norconsult