Styreleder Eivind Heimdal i Norsk Betongforening delte ut FoU-prisen til Karla Hornbostel.

Fikk Betongforeningens FoU-pris

Karla Hornbostel fikk Norsk Betongforenings FoU-pris for sin PhD-avhandling.

Karla Hornbostel utførte sin PhD-avhandling ved Institutt for konstruksjonsteknikk på NTNU, og er nå ansatt i Statens vegvesen.

PhD-avhandlingen med navnet « The role of concrete resistivity in chlorideinduced macrocell corrosion of reinforcement » har tatt utgangspunkt i litteratur som behandler sammenhengen mellom økende elektrisk motstand og redusert korrosjonshastighet.

- Doktorarbeidet har gitt viktige bidrag til å forstå den grunnleggende mekanismen for korrosjonsprosessen i armeringsstål i betong i nærvær av klorider. Det er derfor også et vesentlig bidrag til betongbransjen for å bedre forståelsen av hva som styrer den tekniske levetiden, skriver Betongforeningen i prisbegrunnelsen.

En tydelig fornøyd Karla Hornbostel mottok FoU-prisen under Norsk Betongdag. Prisen er et stipend på 25.000 kroner som skal nyttes til en faglig reise.

Norsk Betongforening kommer med følgende beskrivelse av Hornbostel sitt doktorgradsarbeid:

«Doktorgradsarbeidet har tatt for seg de ulike partielle prosessene i korrosjonen (leddene i strømkretsen) ved å måle dem enkeltvis for så å analysere sammenhengen. Det er målt både galvanisk strøm og elektrisk motstand mellom anoder og katoder, hvilket har gitt grunnlag for å observere betydningen av materialbulkfasens ohmske motstand.»

«Det ble konkludert at det ikke kan påvises noen mekanistisk sammenheng mellom den spesifikke elektriske motstanden i betong og korrosjonshastigheten ved kloridinitiert armeringskorrosjon. Årsaken antas å være at den spesifikke elektriske motstanden ikke er direkte korrelert med de underliggende partielle prosessene som til sammen bestemmer den resulterende korrosjonshastigheten. Forholdet mellom spesifikk elektrisk motstand og korrosjonshastighet i kloridinitiert betong er derfor å betrakte som empirisk, heller enn mekanistisk, og må derfor også bare brukes som sådan. Som en del av de mekanistiske undersøkelser er utviklet metodiske forbedringer for denne type studier.»