Operahuset har fått innpass i 3D­miljøet. Terrassen og enebol­igen man befinner seg ved er fiktiv, og rendres realtime inn i miljøet.

Fritzøe Engros viser fremtidens teknologier på Bygg Reis Deg

Fritzøe Engros AS har tatt store digitale grep og lanserer nå et egenutviklet 3D­/VR­system som vil vises for første gang under Bygg Reis Deg 2017.

– Det som skiller Fritzøe Engros’ system fra øvrige, er for det første at endringene skjer momentant og at man kan bevege seg i 3D-­rommet. Deretter at systemet er utviklet helhetlig hos Fritzøe Engros i Larvik, heter det i en melding fra selskapet.

Håvard Wannebo

– Det er spennende å være i tet av teknologiske utviklingen, selv om det overordnede målet er å produsere noe som vil komme våre kunder til nytte, sier Håvard Wannebo, som har ledet prosjektet. Wannebo jobber med kommunikasjon og markedsføring i Fritzøe Engros.

– Systemet vårt er basert på 3D, VR og 360­-film, og plattformen er utformet i samarbeid med to vesentlige aktører i vår bransje; Metsä Wood og Rhodia Ace­ tow. Alle de tre aktørene deler ambisjonene om å være ledende på sine områder. Derfor var det naturlig for Fritzøe Engros å spille på lag med disse da vi skulle utvikle systemet, forteller Wannebo.

Han har spilt på lag med salgsapparatet til Fritzøe Engros under utviklingen av systemet, og har hentet inn utenlandsk kompetanse til Larvik for å bidra i utviklingen av selve systemet. Teamet har jobbet med ett mål for øye; et høyteknologisk sluttprodukt som målgruppen likevel forstår seg på.

– Målgruppen vår er håndverkere, arkitekter, designere, butikkselgere hos forhandlerne og innkjøperne deres. Dette er folk som er vant til å håndtere hammer og sag, men som trolig aldri har brukt et VR­headset. Da vi påbegynte prosjektet i 2016 var ledergruppa i Fritzøe Engros enige om at forutsetningen for å skulle utvikle systemet skul­ le være at bildekvaliteten og brukeropplevelsen måtte være så overbevisende at man føler man er til stede i miljøene som vises frem, og at det tilfører oss en merverdi, forklarer Wannebo.

Teamet mener de har strukket grensene for hva som er mulig med dagens teknologi.

– I ett av miljøene kombinerer vi stereosko­pisk 360-­video med en 3D-­bygning og interaktive elementer. I det ene øyeblikket står du på terras­sen til en luksusbolig utenfor Operaen i Oslo. Du velger selv om du vil se Accoya eller MegaWood på terrassegulvet, og du kan veksle mellom sedertre og Accoya som kledning på boligen. Teksturbytter skjer momentant mens man befinner seg i miljøet. Omgivelsene kan også byttes ut. Når man har fått nok av Operaen kan man ta med seg luksusboligen til Larvik, Jæren, eller til ei myr i Nord-­Norge, sier han.

Han kan videre fortelle at Fritzøe Engros har un­dersøkt mulighetene innen Augmented Reality, el­ler «utvidet virkelighet».

– Vi har bygget en enkel AR-­app og testet på iPad, men her støtte vi raskt på store be­grensninger i utviklingsspråket. Apple og Google jobber begge på spreng med å tilrettelegge for utvikling innen AR, og jeg er overbevist om at AR vil bli svært relevant for bransjen vår i tiden som kommer. Til å begynne med tror jeg at de første som vil kunne ha nytte av AR er arkitekter, desig­nere og byggherrer som ønsker å visualisere det planlagte byggverket og gjøre estetiske justerin­ger mens de befinner seg på stedet der bygget skal stå. AR vil óg kunne være nyttig for rehabi­litering og restaurering, og jeg tror ikke det er lenge før vanlige forbrukere kan laste ned en app og reteksturere vegger og tak mens de sitter i sin egen sofa, avslutter Wannebo.