På årets Maxbo-stand får du se noen av mulighetene som ligger i AR-teknologien. Mikael Svartdahl i Y Story viser frem den virtuelle Maxbo-byen som dukker opp på bordet rett foran deg, kun ved hjelp av en iPad.

Maxbo viser frem ny teknologi på BRD: - AR-teknologi vil forandre byggebransjen

De store teknolgiselskapene som Apple, Microsoft, Facebook og Google satser nå på augmented reality (AR). Teknologien gjør det mulig å legge et kunstig lag utenpå virkeligheten, og visualisere objekter i omgivelsene sine før de er laget.

– AR-teknologi kommer til å forandre byggebransjen, sier Eirik Grønlie, markedsdirektør i Løvenskiold Handel. Under Bygge Reis Deg vil Maxbo vise frem noen av de nye mulighetene med AR.

– Kombinasjonen av virkeligheten med datagenererte objekter gjør at man kan visualisere løsninger på en svært god og helt unik måte, sier Grønlie.

Lettere å vurdere
Han mener det blant annet vil gjøre det mye enklere å se potensialet i en tomt før nye bygge skal føres opp.
– Ved hjelp av en smarttelefon kan man nå plassere en 3D-modell hvor som helst, og se hvordan det ligger på tomten, hvor høyt det blir i forhold til omgivelsene og vurdere bygget fra alle vinkler, der og da.
Under Bygg Reis deg vil Maxbo vise frem noen av de mulighetene som ligger i AR-teknologien. På standen vil man få oppleve en egen, virtuell Maxbo-by, hvor man blant annet få se AR-visualiseringer av hvordan man støper en bro, betongstøp og bruk av elementbygg.

Rimeligere og enklere
AR-teknologien har til nå vært mest kjent fra spillet Pokemon Go. Nylig lanserte IKEA en ny app, hvor man på en enkel måte kan teste ut virtuelle møbler i sitt eget hjem. Apple har for få uker siden integrert AR-teknologi i sitt nye operativsystem iOS 11, og lanserte sin egen plattform for AR-utvikling, det såkalte ARkit. Selv om teknologien ikke er helt ny, tror Grønlie at de store selskapenes satsing kommer til å øke interessen og utbredelsen.
– Før har denne typen virtuelle visualisering vært en dyr og komplisert løsning forbeholdt ekspertene. Nå kommer det rimelige og enkle løsninger, som kommer til å forandre byggebransjen og gjøre planlegging svært mye enklere, sier markedsdirektøren.

Bratt læringskurve
AR-løsningene som vises frem er utviklet av Y Story. Selskapet er en avdeling av Z Event, som er ansvarlig for hele gjennomføringen og har laget selve Maxbo-standen.
Arbeidet har tatt flere måneder og har involvert både 3D-designere, konsepttegnere og spillutviklere. Resultatet er altså en egen virtuell Maxbo-by, som man kan bevege seg rundt i, og se nærmere på de detaljene man selv ønsker.
– Det har vært veldig spennende å jobbe i Apples nye AR-løsning. Den er betydelig raskere og har høyere kvalitet enn tidligere løsninger. En av de store utfordringene har vært at teknologien har vært så fersk. Det har derfor vært en svært bratt læringskurve, sier Mikael Svartdahl i Y Story, som synes Maxbo er modig som har satt i gang dette prosjektet.
– Konklusjonen er at AR kommer til å bli betydelig bedre, viktigere og større enn det noensinne har vært før. Og det er ingen tvil om at dette er løsninger som vil passe bra for byggebransjen, sier Svartdahl.