<p>God stemning da Julie Brodtkorb i MEF møtte Terje Andersen i Råde Graveservice AS. Foto: Odd Borgestrand</p>Fra venstre daglig MEF-direktør Julie Brodtkorb, driftssjef Eyvind Brynildsen og daglig leder Per Brynildsen i Asfalt Remix. Foto: Odd Borgestrand.MEF-direktør Julie Brodtkorb i den største asfaltfreseren til Asfalt Remix AS, her sammen med maskinfører Rune Olebakk i Asfalt Remix AS. Foto: Odd Borgestrand

Nå har Julie Brodtkorb startet opplæringsreisen i MEF

Før helga var det Asfalt Remix AS, Råde Graveservice AS og styret i MEF i Østfold som fikk besøk at den nye lederen i Maskinentreprenørenes forbund, Julie Brodtkorb.

– For meg er det viktig å komme rundt å lytte til våre medlemsbedrifter. Derfor er dette en«opplæringsreise» for meg, sier Julie Brodtkorb i en melding fra Maskinentreprenørnes Forbund.

Hun har vært i en rekke fylker de siste par ukene, og fått med seg mange inntrykk og spennende opplevelser. Fredag var hun i Østfold.

– Det viktigste for meg å bli oppdatert på medlemmenes fokusområder, og så er det min jobb å følge opp innspillene, sier hun.

Under besøket ved Råde Graveservice understreket daglig leder Terje Andersen at selskapet er godt fornøyd med aktiviteten i markedet.

– Det er imidlertid en stor utfordring at kontraktene er blitt så omfattende at mange MEF-medlemmer ikke har kapasitet til å legge inn anbud. De store kontraktene favoriserer de store riksentreprenørene uten at prosjektene blir rimeligere av den grunn. Når myndighetene ber små entreprenører samarbeide om anbud, kan vi ikke risikere å bli dømt for ulovlig samarbeid, slik drosjenæringen ble dømt for i sommer, sier Terje Andersen.

I en rekke prosjekter er regelverket også et hinder for effektiv utbygging av veiprosjekter og spesielt gang- og sykkelveier, mener Andersen.

– Mye kan forenkles uten at det går ut over sikkerheten, og da blir det også flere mindre oppdrag også for de små entreprenørene, understreket Terje Andersen.

Per Brynildsen i Asfalt Remix AS la like godt opp til en «arbeidsløype» med viktige poster for selskapets hverdag.

Det startet med at Julie Brodkorb ble ilagt en bomavgift på 180 kroner, som er siste «tilskudd» på veiavgiftene for selskapet.

Brynildsen kunne fortelle at selskapet allerede før den kraftige økningen på bompenger i Oslo har årlige utgifter på over èn million kroner.

Nå forventer han at MEF-direktøren forteller politiske myndigheter om hvor mye dette svir for næringstransporten.

Direktør Julie Brodtkorb måtte også stå i mørket i en vaskehall i to minutter som et symbol på den såkalte innsovningsregelen i Oslo.

Ingen i anleggsbransjen har lov å gjøre noe som helst mellom kl.23.00 og 01.00 i hovedstaden, for da er det innsovning.

– Jeg forventer at vår nye direktør løfter fram de sakene vi som medlemmer sliter med i vår hverdag, og da har hun full jobb, slik jeg ser det, sier Brynildsen, på vei til flere poster i sitt program.