Samferdsel fremstår som vinneren i budsjettforslaget

Investeringene til vei og bane fremstår som vinneren i fremleggelsen av forslaget til årets statsbudsjett.

Det var ventet at økte investeringer innen vei- og banesatsingen skulle komme, og vi må kunne si at forventningene ble innfridd. Det er totalt satt av 67,5 milliarder kroner over samferdselsbudsjettet. Det er en økning på 4,1 milliarder kroner, eller 6,5 prosent fra saldert budsjett i 2017. Totalt er det satt av 35,9 milliarder kroner veiformål, inkludert porteføljen til Nye Veier. Nye Veier fremstår som den kanskje største vinneren, med økte bevilgninger på 2,2 milliarder kroner til totalt 5,27 milliarder kroner. Nå var nok også denne økningen nødvendig om de skal holde farten oppe i prosjekter som er satt i gang – og de som kommer.

I et relativt stramt budsjettforslag i forhold til hva vi har sett de senere årene – vil bevilgningene til vei og bane være noe som vil bidra til å sikre høy aktivitet innen denne delen av næringen også i tiden fremover. Regjeringen har i sitt forslag i større grad enn de foregående årene satt på bremsen i oljepengebruken, men at det likevel satses på vei og bane er viktig for å stimulere til bedre fremkommelighet både for næringslivet og samfunnet for øvrig - samtidig som dette også vil sikre god aktivitet i anleggssektoren – som selvsagt også har store ringvirkninger for mange lokalsamfunn og regioner.

Til jernbaneformål foreslår regjeringen 23,1 milliarder kroner i 2018, en økning på 5,7 prosent fra året før. Til utbygging av ny jernbaneinfrastruktur er det satt av nær 8,9 milliarder kroner, og til drift og vedlikehold av dagens jernbanenett er det foreslått nær 7,8 milliarder kroner, en økning på 6,2 prosent fra vedtatt budsjett i 2017. Det vil forhåpentligvis kunne bedre situasjonen til en del av de jernbanetekniske leverandørene som har hatt et meget tøft 2017. 

I Nasjonal transportplan som ble lagt frem i vår legges det opp enorme investeringer i perioden 2018-2029, totalt skal det investeres for 1.000 milliarder kroner i denne NTP-perioden - og da er det også helt nødvendig med en økning i bevilgningene om man skal klare å følge opp denne planen. Skal man holde helt tritt med en slik plan - bør nok investeringene skrus enda opp et hakk.

Det legges også opp økte investeringer til utbygging av sykehus – de ulike helseforetakene skal totalt investere for 12 milliarder kroner i sykehus i 2018. Dette inkluderer nybygg, oppgradering av bygg og innkjøp av medisinskteknisk utstyr og IKT. Samtidig foreslås det midler til flere andre prosjekter innen bygg, som til oppussing av Nationaltheatret, midler til oppstart av nytt universitetsbygg i Oslo, utbyggingen av politiets beredskapssenter og så videre.

Men det er også slik at vi vil se større endringer fra forslaget til man har et vedtatt budsjett klart enn vi har sett de senere årene. Med det nye Stortinget på plass blir det en balansekunst for mindretallsregjeringen Solberg å hente støtte fra Stortinget for å få gjennom sine saker. Dette vil også ramme statsbudsjettet – og det blir en stor jobb å ro dette i havn. De har klart dette ved de tidligere forhandlinger med samarbeidspartnerne – men det har også ved flere anledninger sittet langt inne å komme til enighet. Denne gangen blir det nok enda vanskeligere - og ting vil definitivt flytte på seg underveis i budsjettforhandlingene.

Det er alltid mange kritiske røster når et statsbudsjett legges frem - dette er også opposisjonens oppgave, men kritikken er nok ikke kraftigere nå enn tidligere. Når det gjelder de store grunnleggende linjene – vil det være muligheter til å komme til en enighet – men det er mange mindre endringer som vil komme. Ikke minst vil nok flere partier kreve et større miljøpreg på budsjettet.

Forslaget til statsbudsjett ble på mange måter som forventet for byggenæringens aktører – og vi kan forvente at dette vil være med til å bidra til et fortsatt høyt aktivitetsnivå innen bygg og anlegg.

Vi i Byggeindustrien har lagt ut en rekke saker som påvirker byggenæringen på bygg.no.  

Sakene finner du her.