Viktig dag for byggenæringen

Torsdag klokken 10.00 går finansminister Siv Jensen på talerstolen i Stortinget for å legge frem Statsbudsjettet for 2018. Med dette legges rammene for mye som også vil påvirke aktiviteten i byggenæringen for neste år - men vi vil nok se større endringer fra forslaget til det vedtatte budsjettet enn vi har sett de senere årene.

Med det nye Stortinget på plass blir det en balansekunst for mindretallsregjeringen Solberg å hente støtte fra Stortinget for å få gjennom sine saker - og dette gjelder ikke minst statsbudsjettet. Vi har allerede sett hvordan flertallet i Stortinget har flyttet seg noe for Solberg og co. I langt større grad enn tidligere vil regjeringen, uansett om den fremover vil inneholde Venstre eller ikke, gå på nederlag i Stortinget. Det ble en nokså spesiell seanse under trontaledebatten tirsdag, der det ble lagt frem en lang rekke såkalte dokument 8-forslag for den nye nasjonalforsamlingen. Dette ble også en god indikasjon på at det ikke lenger foreligger en samarbeidsavtale mellom de ikke sosialistiske partiene som fungerer som en basis for samarbeidet og at det dermed vil danne seg grupperinger som vil kunne gå mot regjeringen. Nå vil Solberg få en langt vanskeligere rolle enn tidligere, og må benytte mulighetene som åpner seg underveis og bruke alt av sin potiske kløkt til å få gjennom sine kjernesaker – og samtidig klare å holde regjeringen samlet. Denne perioden vil gi et helt annet politisk bilde enn hva vi har sett de siste fire årene.

Dette vil også definere det ferdige statsbudsjettet som etter hvert skal vedtas. Mange er spente på hovedlinjen i det nye budsjettet, men de fleste forventer er noe mindre ekspansivt budsjett, med en mer forsiktig oljepengebruk. Dette betyr likevel ikke at vi kan forvente noen større nedgang for sakene som er viktige byggenæringen. Signalene i forkant tyder på at investeringer i infrastruktur vil bli en av budsjettvinnere, som det for så vidt har vært i flere år. Nasjonal transportplan som ble lagt frem i vår tegnet opp enorme investeringer i perioden 2018-2029, noe som da selvsagt også fordrer store årlige bevilgninger om man skal makte å holde tritt med prosjektfremdriften i disse planene. Totalt er det lagt opp til investeringer for 1.000 milliarder kroner i neste NTP-periode, og det skal dermed bli spennende å se hvilke prosjekter og hvilke summer som spesielt trekkes frem i budsjettfremleggelsen torsdag. Her vil det kunne komme avklaringer for både Statens vegvesen og Nye Veier – og ikke minst hvordan regjeringen ser for seg utviklingen for disse statlige veiutbyggerne. Det er gjennom tid også varslet en enorm satsing på skinnegående trafikk, og det må legges opp til økte overføringer innen denne sektoren. Spesielt trengs det friske kroner inn til jernbaneutbedringer. Flere av de jernbanetekniske entreprenørene sliter med altfor få prosjekter nå, og det er varslet permitteringer blant disse entreprenørene om dette markedet ikke snart kommer skikkelig opp og gå igjen. Det ligger mye inne noe frem i tid, men det må komme friske midler inn for å få fart i dette markedet nå på kort sikt. Totalt sett er det forventet at Bane Nor blir tilgodesett med flere ressurser for å møte samfunnets forventninger til den skinnegående trafikken.

De ligger også an til at Forsvarets budsjetter styrkes neste år, noe som kan føre til ytterligere investeringer som faller inn under Forsvarsbygg. Samtidig pågår det og det skal bygges en rekke større prosjekter i regi av Statsbygg, og lite tyder på at de vil få trangere rammer i tiden fremover. Samtidig forventes det at flere statlige helseutbygginger skal komme på plass, og det er blant annet forventet overføringer til et nytt klinikkbygg ved Radiumhospitalet i budsjettet torsdag. Så selv om vi kan vente oss mindre bruk av oljepenger, forventer vi at statsbudsjettet vil være med på å bidra til at byggenæringen vil holde et meget høyt aktivitetsnivå også i 2018.