Illustrasjonsfoto: Tore Meek / NTB scanpix

Regjeringen innfører «Tesla-avgift»

Regjeringen vil innføre en ny engangsavgift på de aller tyngste elbilene. Det kommer i hovedsak til å gå ut over elbilene fra produsenten Tesla.

Den nye avgiften skal beregnes ut ifra bilens vekt, skriver Aftenposten. Det kan utgjøre prispåslag på mellom 7.000 kroner for de letteste og 70.000 kroner for de tyngste elbilene, melder TV 2.

Frps parlamentariske leder Hans Andreas Limi påpeker overfor Aftenposten at Tesla-bilene er «store, tunge biler som sliter på veien».

– Den eneste fordelen med dem er mindre utslipp. Det blir litt utfordrende på sikt, sier Limi.

En av Teslas tyngste modeller, Model X P100D, veier 2.487 kilo, mens en av de letteste modellene, Model S 75 (D), veier 2.108 kilo. Den letteste Tesla-modellen er rundt et halvt tonn tyngre enn elbilene til Mercedes, Ford og Opel, som alle veier i overkant av 1.600 kilo. Blant de letteste elbilene på markedet er Mitsubishi i-MiEV, som veier 1.070 kilo.

Antallet elbiler og ladbare hybrider i Norge er mer enn seksdoblet siden Solberg-regjeringen tok over makten. Det har ført til at statens inntekter er kraftig redusert på grunn av avgiftsfordelene på disse bilene.

Elbilene slipper engangsavgift og moms ved kjøp, årsavgiften er 455 kroner og det er halv firmabilbeskatning. Flere steder er det gunstige løsninger for elbiler ved bomstasjoner og ved parkering.

De andre insentivene for elbiler blir ifølge TV 2 videreført i statsbudsjettet, som legges fram torsdag.