Gjør det selv-markedet på vikende front

I takt med vår økende velstand får vi stadig mer av arbeidet i og utenfor våre hjem utført av profesjonelle i stedet for å gjøre jobben selv. For byggenæringens aktører er dette selvsagt positivt - men deler av dette markedet burde i enda større grad kommet den seriøse delen av næringen til gode.

For noen tiår siden var det såkalte gjør det selv-markedet i Norge betydelig. Veldig mange utførte både små og store bygningsarbeider selv. Enkelte støpte både platen og satte opp grunnmuren selv – og gjennomførte i mange tilfeller også innredningsarbeidene når man skulle bygge seg et hus. Man fikk gjerne med seg både naboer, familien og kamerater til å uføre denne typen jobber. Det samme med ulike rehabiliteringsjobber både på innsiden og utsiden av både hjem og hytter. Det er flere årsaker til at dette markedet er på full vei til å forsvinne helt, men hovedårsaken er naturligvis at langt flere enn tidligere nå har råd til å sette bort denne typen arbeid – som man rett og slett ikke kunne eller valgte å ta seg råd til tidligere. Nå er lønningene og kjøpekraften på et helt annet nivå for veldig mange enn for noen tiår siden - samtidig som viljen til å ta opp større lån absolutt også er tilstede.

Den andre hovedårsaken er nok også at langt færre enn tidligere har den nødvendige kompetansen til å kunne utføre denne typen oppgaver. Dette er ikke lenger kunnskap som tas med videre fra generasjon til generasjon som ofte var tilfelle tidligere – samtidig som kravene i dag også er helt andre enn på 60-, 70-, 80- og 90-tallet. Men heller ikke for de mer enkle oppgavene eksisterer lysten til å utføre slike oppgaver i stor grad – basiskunnskapen strekker rett og slett ofte ikke til i tilstrekkelig grad. I hvert fall ikke om muligheten til å betale andre for å gjøre jobben finnes.

Det skulle dermed bety at den profesjonelle delen av dette markedet har økt, og det har det definitivt. Proffmarkedet har stadig tatt en større bit av totalkaka. Dette vises igjen både gjennom at antall håndverkere og omsetningen har økt samt at uttaket proffene gjør i byggevarehandelen stadig stiger.

Samtidig er det også slik at deler av denne økningen, og da i særdeleshet innen ROT-markedet (rehabilitering, ombygging og tilbygg), ikke har tilfalt den profesjonelle delen av markedet i den grad det burde. ROT-markedet har vært gjennom en enorm vekst de senere årene – men denne veksten har vi nesten ikke sett igjen i den seriøse delen av markedet. Store deler av veksten innen ROT har tilfalt det svarte markedet. Dette er noe næringen har kjent til over lang tid, men som samfunnet ikke har klart å gjøre noe med. Det svarte markedet har fortsatt et altfor godt grep om ROT-markedet. Her må det definitivt snart komme på plass ytterlige tiltak om man skal være i stand til å snu utviklingen. Selv om mange har penger nok til å betale for slike tjenester hvitt – velger man å gjøre dette uten å betale moms og dermed ikke er med på å bygge opp en sunn næring og ikke minst unngår å bidra til samfunnet.

Lite tyder på at gjør det selv-markedet vil komme tilbake til gamle høyder – da må det nok komme noen store strukturelle samfunnsendringer over oss. Lite tyder på at det vil skje med det første.