Ketil Hveding (t.v.) og Stein Roger Dalheim.

Etablerer franchisekjede for entreprenører

Unoma ønsker å rigge små og mellomstore bedrifter for å møte fremtiden, og etablerer nå en franchisekjede for entreprenører i byggenæringen. 

 - Dette er unikt i norsk sammenheng, forteller daglig leder Ketil Hveding i Unoma.

Sammen med kollega Stein Roger Dalheim har han utviklet et konsept som skal bistå hele entreprenøren og med mål om å tilby medlemmene verdiskapende stordriftsfordeler.

I starten ser de for seg at det trekkes inn noen få pilotvirksomheter som bidrar til utvikling og testing, før man etter hvert lanserer ordinære medlemsskap.

- Målet er et landsdekkenede nettverk av entreprenører, hvor man ivaretar lokalt eierskap og forankring. Gevinsten ligger i samarbeid, kunnskap- og ressursdeling, slik at konkurranseevnen forsterkes, driften effektiviseres og utgiftene reduseres, heter det i en pressemelding.

Økt konkurransekraft

Hveding og Dalheim påpeker at bransjen står foran en periode med store utfordringer. Til grunn for eget prosjekt er imidlertid troen på at det også ligger uante muligheter dersom etablerte strukturer utfordres.

- Digitalisering og automatisering blir viktige drivere i bransjen fremover. Ofte kan ikke investeringer på disse områdene forsvares hverken ressursmessig eller rent økonomisk for de små aktørene. Samtidig er det helt avgjørende for at de skal klare å henge med. Hjertet i Unoma er vår felles samhandlingsportal, hvor våre medlemmer får tilgang til markedsledende systemer knyttet til alt fra prosjekt og innkjøp, til økonomi, administrasjon og marked, som per i dag er forbeholdt de aller største aktørene, forklarer Hveding.

Innovative samarbeidspartnere

I konseptet og samhandlingsportalen ligger også Unoma Ressursdeling, hvor det legges til rette for intern inn- og utleie av alt fra personell, maskiner og rigg.

- På denne måten får man stor kollektiv kapasitet og konkurransekraft. Kjedemedlemmene får også tilgang til kompetanseheving fra profesjonelle veiledere, kursholdere og forelesere gjennom Unoma Akademiet, og det er etablert en “tenketank” i samarbeide med NTNU, hvor man ønsker å trekke inn kompetanse både fra kjedens medlemmer, samt høyskoler, leverandører, kunder og samarbeidspartnere, melder selskapet.

- Vi ser at markedet kommer til å endre seg drastisk i årene som kommer, og vi velger å se på det som et mulighetsrom for å løfte byggebransjen i Norge. At vi har fått med oss sterke merkenavn og tunge aktører som deler vår visjon, bidrar til å styrke oss i troen på at dette er veien å gå. Nå tar vi sikte på å komme i kontakt med små og mellomstore entreprenører som sammen med oss ønsker å jobbe for å ligge i tet på utviklingen, avslutter Dalheim.