Her nordover fra Leangen i Trondheim skal det elektrifiseres. Fra venstrep prosjektleder KL/AT, Bente Langeland Roheim, prosjektsjef Brede Nermoen og SHA-rådgiver Cecilie Mørk Selsbak. Foto: Bane NOR

Miljøgevinster med egen miljøkalkulator i Bane NOR

Ved tildeling av milliardkontrakten til Baneservice AS på KL/AT bygging på Trønder- og Meråkerbanen, ble et eget tildelingskriterium på miljø vektet 20 prosent. En miljøkalkulator benyttes allerede i samspillsfasen. Det mener Bane NOR skal gi miljøgevinster.

Bruken av miljø som eget tildelingskriterium i milliardprosjektet i Trøndelag er i tråd med ny forskrift av 1. mai 2017 om miljøvekting i offentlige anskaffelser.

– All den stund vi la ut anbudet før høringsfristen for forskriften var ute, landet vi på 20 prosent vekting av miljø. Når vi nå skal ut med anbud på forberedende arbeider på linja vil vi bruke 30 prosent, som forskriften sier skal være et minimum, sier prosjektsjef Brede Nermoen i elektrifiseringsprosjektet i Trøndelag i en melding fra Bane NOR.

Forbildeprosjekt på miljø

Elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen er i utgangspunktet et godt miljøprosjekt og vil uansett bidra til betydelige kutt i klimagassutslipp. Men man ønsker i tillegg å vektlegge miljø ved kontrahering av entreprenører, og ved å sette tydelige miljøkrav til hvordan disse utfører arbeidet. Materialvalg og reisevirksomhet er blant annet områder som måles.

Baneservice AS ble i april valgt som leverandør av KL/AT byggingen. Kontrakten med Baneservice er delt i en såkalt «samspillskontrakt» og en totalentreprisekontrakt. Samspillet innebærer at leverandør og oppdragsgiver sammen skal finne de beste løsningene på oppgaven. Denne typen kontrakter er ny i Bane NOR, men helt i tråd med en ønsket utvikling når myndigheter og næringsliv oppfordrer til bedre effektivitet og økt innovasjon i offentlige anskaffelser.

Det offentlige Norge kjøper varer og tjenester for om lag 480 milliarder i året, og det er mye å hente på effektivitet og innovasjon. Første fase av samspillskontrakten er snart over. Man skal så over i en fase to som så vil ende opp i en totalentreprise, dersom prosjektet er tilfreds med leverandøren gjennom samspillsfasene.

Samspillskontrakt gir økt innovasjon

– For oss er det faglig interessant og utviklende at Bane NOR velger en slik moderne kontraktsform. Vi får brukt vår kompetanse bedre når vi ikke har bestilling på en forhåndsdefinert leveranse, men drøfter alternative løsninger med oppdragsgiver før beslutning om beste løsning skal tas. Det er vårt mål at samspillsfasen skal bidra til at sluttleveransen både har lavere kostnad og er mer miljøvennlig enn den hadde blitt ved en tradisjonell entrepriseform, poengterer Ingvild Storås i Baneservice AS.

Prosjektleder Bente Langeland Roheim i elektrifiseringsprosjektet i Trøndelag er så langt godt fornøyd med samspillet med Baneservice.

– Dette er nytt for oss, men svært spennende. Vi ser allerede resultater i form av kreative løsninger vi neppe ville sett ved en tradisjonell utførelseskontrakt. Vi bruker pengene mer effektivt og ser allerede nå miljøgevinster gjennom bruken av vår miljøkalkulator, forteller Roheim.

Arnstad og Stoltenberg

Marit Arnstad, medlem i Energi- og miljøkomiteen på Stortinget og stortingsrepresentant fra Nord-Trøndelag, har vært opptatt av elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen i mange år. Hun «klippet snora» for elektrifiseringen som samferdselsminister i 2012 sammen med daværende statsminister Jens Stoltenberg. Hun sier i dag følgende om fokus på miljø i prosjektet:

– Det er veldig positivt at Bane NOR gjennom elektrifiseringsprosjektet i Trøndelag legger så stor vekt på klima og miljø ved tildeling av kontrakter. Dette bør være et eksempel til etterfølgelse både i offentlig og privat sektor, sier Arnstad.

Miljøkalkulatoren som brukes i prosjektet er utviklet av Sweco som prosjektets rådgiver.