Illustrasjonsfoto: Ane Sangnes/Veidekke

Arbeidstilsynet krever LTA-svar fra asfaltbransjen

Arbeidstilsynet mener asfaltbransjen ikke har prioritert lavtemperaturasfalt høyt nok. Nå ber de om tiltak for å øke produksjonen av lavtemperaturasfalt. 

LTA

* Statens arbeidsmiljøinstitutts (STAMI) måling og analyse av asfaltrøyk i 2016, i samarbeid med bransjen, viste at mengden asfaltrøyk ved legging av LTA var inntil 1/5 av nivået sammenlignet med legging av varm asfalt.

* 50 av 90 anlegg kan produsere LTA.

* NCC Roads (231.000 tonn) og Veidekke (228.000 tonn) produserte mest LTA i 2016, mens Velde (25.000 tonn), Nordasfalt (13 .000 tonn) og Skanska (5.000 tonn) produsert minst LTA i fjor.

* I 2016 ble det produsert 502.000 tonn LTA i Norge. Det utgjør sju prosent av totalen og er en nedgang fra 2015 da det ble produsert 592.000 tonn LTA (7,7 prosent).

Kilde: Arbeidstilsynet

Arbeidstilsynet har siden 2013 fulgt med og deltatt i asfaltbransjen og Statens vegvesens arbeid med å øke andelen lavtemperaturasfalt (LTA) for å redusere risiko for luftveissykdom, særlig kols, blant asfaltleggere.

I et brev underskrevet av Monica Seem, avdelingsdirektør dokumentasjon og analyse og sjefingeniør/ yrkeshygieniker Tone Hegghammer, slår Arbeidstilsynet fast at innsatsen for å øke produksjon av LTA i bransjen ikke har vært god nok. De ber derfor asfaltaktørene legge frem både klarere målsetninger for å øke LTA-andelen, og en plan for gjennomføring. Arbeidstilsynet ønsker også en beskrivelse av hvilke tiltak som må iverksettes for å nå LTA-målsetningene.

Tar budskapet på alvor
Arne Aakre, avdelingsleder vei og jernbane i EBA, sier bransjen har en god dialog med Arbeidstilsynet rundt LTA og han har forståelse for at de nå krever en redegjørelse for hvordan produksjon av lavtemperaturasfalt kan økes.

– Vi tar budskapet fra Arbeidstilsynet på alvor. Nå jobber asfaltentreprenørene med tilbakemeldinger som EBA vil sende samlet til Arbeidstilsynet, sier han.

– Må bestilles i prosjektene
Aakre erkjenner at bransjen ikke har produsert en så stor andel lavtemperaturasfalt som de hadde håpet på, men føler seg sikker på at asfaltentreprenørene vil komme med tilbakemeldinger som Arbeidstilsynet kan leve godt med.

Aakre sier både bransjen og
Statens vegvesen ønsker en overgang til LTA, men han etterlyser et bedre samspill mellom entreprenører og bestiller.

Arne Aakre, avdelingsleder vei og jernbane i EBA.

EBAs avdelingsleder er klar på at LTA-produksjonen er avhengig av at Statens vegvesen begynner å sette krav til lavtemperaturasfalt i kontraktene.

– Det beste vi kan gjøre for å øke bruken av LTA er å sette krav i kontraktene. Statens vegvesen åpner opp for at entreprenørene kan levere LTA, men det må begrunnes, og ved noen tilfeller har Statens vegvesen ikke godkjent LTA. Det til tross for at vi gjennom forsøk og pilotprosjekter har fått dokumentert at lavtemperaturasfalt har like gode kvaliteter som vanlig asfalt. Per i dag koster det også mer både å produsere og legge lavtemperaturasfalt. I et marked der pris er det eneste tildelingskriteriet blir da dessverre ikke lavtemperaturasfalt konkurransedyktig, konstaterer Aakre.

Veidekke har målet klart
Teknisk direktør Eivind Olav Andersen i Veidekke Industri forteller at selskapet kjører ut månedlige rapporter på LTA-produksjon, og han legger også vekt på at alle ledere i virksomheten er kjent med både forventningene fra Arbeidstilsynet og Veidekkes interne mål.

– Vårt mål er en LTA-andel på 40 prosent innen 2020 og 100 prosent innen 2050, opplyser Andersen.

– Bransjens forutsigbare fokus på problemer
Han mener det finnes mange ulike enkeltårsaker som bidrar til at utviklingen i LTA-produksjon har gått sakte. Han tror en av hovedårsakene er at asfaltindustrien og Statens vegvesen har hatt mange gode grunner til å peke på hverandre, og har derfor ikke fokusert nok på sin egen rolle for å skape fremdrift.

– En annen årsak mener jeg bestemt er bransjens forutsigbare fokus på problemer og utfordringer, framfor fokus på målet som er satt. Dersom økt LTA-produksjon virkelig er et mål man er enige om, burde man ha betydelig større fokus på å løse problemer og utfordringer, framfor å løfte problemene fram og gi dem større oppmerksomhet enn målet som er satt. Her har ikke Veidekke Industri vært bedre enn andre, og vi retter nå fokus på oss selv for å skape framdrift. Erfaringene er svært gode på de anleggene som nå har tatt i bruk LTA i stor skala, understreker Andersen.

NCC leverer 30 prosent «grønn asfalt»
Direktør Joar Caspersen i NCC Industry, kan fortelle at selskapet er på god vei til å nå en målsetting om å levere 30 prosent NCC Green Asphalt (NCCs patentbeskyttede lavtemperaturasfalt) i 2017.

– Vi fortsetter å investere etter våre planer og ønsker å nå en andel på 50 prosent NCC Green Asphalt neste år. For oss er dette viktig i forhold til arbeidsmiljøet for våre egne ansatte, men også for å nå våre ambisjoner om å redusere C02-utslippet med 50 prosent i 2020 i forhold til CO2-utslippet i 2015, opplyser Caspersen.

Han mener det er vikitg at bransjen nå blir enig om hva LTA er i forhold til senking av temperaturen på asfalten. Han påpeker også at det er massetyper med PMB (polymermodifisert bitumen) som de i dag ikke kan bruke i NCC Green Asphalt.

– Så lenge vi ikke får lov til det, vil ikke andelen LTA øke totalt. Det legges mye asfalt med PMB for Statens vegvesen, kommenterer Caspersen.

Stiller seg bak EBA
Distriktssjef Jan Ove Kristiansen i Peab Asfalt Norge stiller seg bak EBAs LTA-målsettinger.

Han mener flere faktorer kan være årsak til at LTA-produksjonen så langt ikke har kommet opp på det nivået man har ønsket. Kristiansen trekker blant annet frem tekniske utfordringer med LTA som gjør utslag i både produksjonskapasitet og økonomi. Han hevder det også er motstand mot LTA hos både enkelte byggeledere i Statens vegvesen og internt i firmaene på grunn av de tekniske utfordringene. Kristiansen påpeker i tillegg at Statens vegvesen ikke har tatt stilling til spørsmål om å bruke kjemikalier som alternativ til skummingsanlegg, for å senke temperaturen og beholde kvalitet og bearbeidbarhet på lavtemperaturasfalten. 

– Asfaltaktørene er ikke klare for LTA-krav

– Statens vegvesen har ingen motforestillinger mot å bruke mer LTA i sine kontrakter, sier Bettina Sandvin, leder for byggherreseksjonen i Statens vegvesen.

– Vi har et tett samarbeid med bransjen og vi følger utviklingen, men slik vi ser det nå er ikke aktørene i asfaltmarkedet klare for at vi setter krav til LTA, sier Sandvin.

Bettina Sandvin, leder for byggherreseksjonen i Statens vegvesen.

Hun fremhever at Statens vegvesen alltid vil sette asfaltkvalitet og levetid først. Sandvin er klar over at LTA kan vise til gode kvalitative tester, men påpeker at dette ikke nødvendigvis betyr at alle asfaltfabrikker greier å produsere lavtemperaturasfalt med de rette kvalitetene.

– Vi har ikke krav til lavtemperaturasfalt i våre kontrakter, men det er ingen hindringer for å bruke det, forutsatt at entreprenøren kan garantere for kvalitet og levetid. Alle asfaltverk kan ikke vise til metoder som gir god nok kvalitet på lavtemperaturasfalten, og dermed må vi noen ganger si nei til LTA, sier Sandvin.

Ser på tildelingskriterier
Hun ser utfordringen med at lavtemperaturasfalt ikke er konkurransedyktig på pris og kan på generelt grunnlag si at Statens vegvesen er i en pågående prosess med å prøve ut andre tildelingskriterier enn pris i kontraktene.

– Pris vil alltid være viktig, men vi ser selvsagt på mulighetene for å belønne produkter som for eksempel gir en helsegevinst slik LTA gjør, sier Sandvin.

Jakt på bonus
I forbindelse med innføringen av lavtemperaturasfalt i det norske markedet, implementerte Statens vegvesen som kjent en bonusordning for legging av lavtemperaturasfalt. Ordningen ble som planlagt avviklet etter to år og Statens vegvesen har ingen planer om å innføre en lignende LTA-belønning igjen.

– Bonusordningen var et forsøk på å stimulere til økt produksjon av lavtemperaturasfalt, men vi opplevde at det for noen ble mer en jakt på bonus enn faktisk å finne de gode produksjonsmetodene, hevder Sandvin.