Prosjektdirektør Øyvind Moshagen for E6 Mjøsregionen.Totalt var det rundt 200 personer i salen.Prosjektdirektør Magne Ramlo for E18-utbyggingen.Prosjektdirektør Johan Arnt Vatnan for E6 Trøndelag.Prosjektdirektør Asbjørn Heieraas for E39-prosjektet.Ingrid Dahl HovlandIngrid Dahl HovlandSeminaret ble simultanoversatt.

Store bruprosjekter venter hos Nye Veier

På leverandørdagen til Nye Veier AS tirsdag ble det presentert kommende prosjekter for flere titalls milliarder kroner. Blant de kommende prosjektene inngår også to store brujobber – ny Mjøsbru og en ny Grenlandsbru.

Arbeidet rundt den nye Mjøsbrua er i full gang. Man skal nå kontrahere en ekspertgruppe som skal se på prosjektet, som blant annet omfatter kvalitetssikring av tidligere analyser, regelverksvurdering, gjennomføring av grunnundersøkelser og at man skal hente inn input til senere entreprisegrunnlag. 

Planen er at brua skal bygges i en ren bruentreprise. Brua er, inkludert tilstøtende veier på 2,5 kilometer, men selve brua vil bli 1.750 meter lang. Det ligger her an til en totalentreprise, eventuelt en samspillskontrakt. Prosjektet inngår som en del av utbyggingen E6 Moelv—Øyer sør.

 Ikonprosjekt
– Vi har ikke bestemt hvilken brutype vi skal gå for – dette blir det opp til leverandørene å konkurrere om – og det kan velges en tre-, betong- eller stålbru, forteller prosjektdirektør Øyvind Moshagen i Nye Veier. I kontraktstrategien heter det at valgte leverandør skal stå for både regulering, design, bygging, drift og vedlikehold av brua.

Han anslår at brua vil komme til å koste mellom 1,5 og 2 milliarder kroner å bygge.

– Dette er uten tvil et ikoprosjekt som vi ser frem til å bygge, sier han.

Ny Grenlandsbru
Litt lenger sør-vest i landet er prosjektdirektør Magne Ramlo i gang med planleggingen av utbyggingen av en ny Grenlandsbru.

Her ligger det an til at de at skal bygges en kopi av eksisterende Grenlandsbru, som ble bygget i 1996. Denne brua er litt over 600 meter lang, har en seilingshøyde på rundt 50 meter – og er en ren betongbru. Den skal være den høyeste skråstagsbrua i Norge

– En ny Grenlandsbru er et krevende element å bygge, mellom to tunneler og ved siden av eksisterende bru, sier Ramlo. Denne utbyggingen inngår i E18 Langangen – Rugtvedt – som er en del av E18-utbyggingen Langangen – Grimstad. Det er foreløpig ikke avklart om det skal legges opp til en ren bruentreprise, eller om den skal slås sammen med entreprisene på byggingen av tunnelene på hver side av brua.

Stor interesse
Det er stor interesse rundt prosjektene til Nye Veier – rundt 200 personer var totalt til stede på seminaret til den statlige utbyggeren tirsdag – blant dem en rekke utenlandske interessenter. Konferansen ble simultanoversatt til engelsk for de internasjonale gjestene.

På scenen fikk de presentert en rekke store prosjekter som er på vei ut i markedet og som er under planlegging. Det var lagt opp til prestasjoner av utbyggingene på E18, E6 Mjøsregionen, E6 Trøndelag og E39.

– Det er spesielt ny E39 Kristiansand vest – Sandnes, med vekt på strekningen frem til Lyngdal, samt E6-utbyggingen nord og sør for Trondheim, som har fokus denne dagen. Her har vi kontrakter som enten forberedes eller er på vei ut i markedet, forklarer administrerende direktør Ingrid Dahl Hovland i Nye Veier.

Seminar ble streamet direkte på bygg.no.