Illustrasjon: NCC

NCC skriver ned E16-tunnel med 150 millioner

NCC varsler i en børsmelding at de kommer til å skrive ned E16-prosjektet Bjørnegårdstunnelen med 150 millioner svenske kroner.

I meldingen skriver de at veiprosjektet i Bærum vil belaste tredje kvartalsresultatet med 150 millioner svenske kroner.

- Jeg tvinges å konstatere at vi har ytterligere en nedskrivning på et infrastrukturprosjekt i Norge, sier konsernsjef Peter Wågström i NCC i meldingen.

Regnet feil

I en telefonkonferanse utdypet konsernsjefen litt om tapene. Han fortalte at de over tid har hatt utfordringer når det gjelder prosjektstyring fordi man har møtt uforutsette forhold i prosjektet. Ekstra ressurser fra NCC har bidratt til å gjøre en analyse av prosjektet, og denne viser at det ikke har vært mulig å overholde forutsetningene i kalkylen, når det gjelder volum og tidsforbruk. Utfordringer i denne sammenheng er særlig knyttet til uforutsette grunnforhold.

Wågström forteller at prosjektet er 75-80 prosent ferdig, og at de regner med å ha overlevert det meste sent neste år. Konsernsjefen understreket at marginen i prosjekt nå er helt borte, og at dette er et prosjekt man nå taper penger på.

Prosjektet er en del av den nye E16-strekningen mellom Sandvika og Wøyen i Bærum kommune. Tunnelen består av to løp med to kjørefelt i hvert løp, nordgående løp A og sørgående løp B. Samlet tunnellengde bygget som bergtunnel og betongtunnel er ca. 2260 m for tunnelløp A og 2335 m for tunnelløp B. Dette inkluderer de deler av Kjørbotunnelen som inngår i nytt veisystem. NCC har holdt på med prosjektet siden 2015 og skal etter planen være ferdig i 2019.

Lav ordreinngang i Norge
I tillegg melder entreprenøren at svak ordreinngang i det norske anleggsmarked også trekker ned virksomhetsområdet Infrastructure. NCC begrunner dette med svak produksjon og høye kostnader.

- Vi har ikke vunnet noen store norske anleggskontrakter i Norge, og har en litt lav ordreinngang på store prosjekt der. Samtidig er dette også en fordel i forhold til at vi kan ha fokus på Bjørnegårdstunnelen, sa han, og understreket at det ikke er noen nedskrivninger på andre norske prosjekt.

NCC understreker i meldingen at den naorske anleggsdelen står for 40 millioner svenske kroner av selskapets totale goodwill som oppgis til 1.800 millioner svenske kroner. De vil ikke konkludere om det vil komme en nedskrivning av dette.

I samme melding varsler det svenske entreprenørkonsernet at den danske og finske byggevirksomheten trekker NCC Building ned.