Betongtunnel tar form ved Bispegata. Foto: Bane Nor

Follobanetunnel tar form

Follobaneprosjektet melder om hektisk aktivitet på delprosjektet ved Oslo S,  og de siste månedene har en stor tunnelkonstruksjon begynt å reise seg sør for Bispegata.

Arbeidet som er utført så langt har i hovedsak omfattet arkeologi og grunnarbeid samt jernbaneteknisk arbeid knyttet til dette. Store deler av arbeidet med å forsterke grunnen i området er nå ferdigstilt og delprosjektet er godt i gang med neste fase av arbeidet som er bygging av konstruksjoner, skriver Bane Nor i en pressemelding.

Konstruksjonene som nå bygges i Gamlebyen skal sammen knytte Follobanens lange fjelltunnel, Blixtunnelen, og Østfoldbanens nye trase til plattformene på Oslo S.

600 meter betongtunnel
Sporene til Follobanen og Østfoldbanen vil gå gjennom en 600 meter lang betongtunnel som strekker seg fra Bispegata, gjennom Middelalderparken, til Ekebergåsen.

De første seksjonene av denne betongtunnelen er nå godt synlig sør for Bispegata. I tillegg er man også i gang med å støpe deler av betongtunnelen på Loenga. Noen av disse delene er allerede gjemt under jernbanesporene på Loenga.

Dette er mulig fordi det blir brukt en metode som kalles «top-down». Her støpes taket først, før det graves ut under taket slik at de resterende delene av konstruksjonen kan bygges i ettertid. Denne metoden gjør det mulig å redusere tiden sporene på Loenga er ute av drift. Noe som er viktig for bl.a. leveransen av drivstoff til fly på Gardermoen.

Ved Mosseveien pågår det for øyeblikket arbeid med grunnforsterkning. Dette er nødvendig for å stabilisere massene i området over betongtunnelen der denne kobles sammen med fjelltunnelen.

Nye Bispegata
Bispegata er nå lagt om i en midlertidig trasé og rivingen av Bispegata bro pågår. Senere skal Bispegata gjenoppstå i opprinnelig trase, men da på toppen av den nybygde betongtunnelen.

Denne konstruksjonen vil være bredere enn den gamle broen og tilpasset den nye togtraséen inn mot Oslo S. Sporene til både Follobanen og Østfoldbanen vil forgreine seg inne i betongtunnelen og i alt vil syv spor komme ut av tunnelåpningen ved Bispegata.