Nordmenn har snekkerdilla

Vi kjøper stadig mer elektroverktøy. Det er driller, elektriske skrutrekkere, slipemaskiner og bor det går mest av.

Hittil i år har byggevarekjeden Montér solgt 20 prosent mer elektroverktøy enn i fjor. Montér har 74 varehus og er den tredje største byggevarekjeden i Norge. Nordmenn er verdensmestere i bygging, vedlikehold og stell av heimen, sier markedssjef Tom Søgård i Montér til Newswire. Den totale byggevarehandelen i Norge økte med 11,3 prosent de tre første kvartalene i år, viser tall fra Trelast- og Byggevarehandelens Fellesorganisasjon (TBF). Byggevarekjedene omsatte i 2004 for 26,5 milliarder kroner. Regner vi med alle typer salgssteder, kjøpte vi i fjor byggevarer for 46,7 milliarder kroner. Legger gjerne gulv Folk overlater de store oppgavene til fagfolk, men de vil gjerne gjøre noe selv også og da vil de ha riktig verktøy, sier Søgård. Vi er ikke handymenn nok til de største oppgavene, men vi har stor kjøpekraft. Vi lar snekkeren og rørleggeren bytte bad, kjøkken og vinduer, men vi ikke går av veien for å legge gulv eller slipe og male en dør selv, sier Søgård. Kjøper kvalitet De fleste byggevarekjedene tilbyr rimelig utstyr med grei kvalitet, samt dyrere utstyr med høyere kvalitet. Vi merker at de fleste kjøper elektroverktøy i mellomsjiktet. Enkelte kjøper billig utstyr, men da er det ofte noe de ikke skal bruke hver dag, sier han. I følge Søgård kan du gjøre like godt arbeid med billig utstyr, men det har ikke like lang levetid som dyrere utstyr. Et slagbor trenger ikke koste masse penger, men legg på litt når du kjøper drill, er hans råd. Drill under treet Drillsalget er ifølge Søgård jevnt over hele året, men han tror det ligger spesielt mange harde pakker under treet i år. Jeg tror nok det er mange fedre, bestefedre og svigerfedre som får seg ny batteridrevet drill eller skrutrekker i år. Det er mange som ønsker å bli kvitt ledningen på den gamle drillen, sier Søgård.