Konsernsjef Tone Wille fra Posten Norge, Eirik Moe fra Veidekke Entreprenør og terminalsjef Leif Ivar Skjærvik.Prosjektleder Eirik Moe fra Veidekke Entreprenør hadde med gave som ble tatt imot av terminalsjef Leif Ivar Skjærvik. Gaven var et maleri av Anya Magnussen.Denne store vindmøllen plassert foran den nye terminalen er et av bidragene til at bygget skal produsere mer energi enn man forbruker.Konsernsjef Tone Wille i Posten Norge.

Postterminalen på Torgård offisielt åpnet

Det manglet ikke på gode og store ord da den nye post- og logistikksentralen på Torgård i Trondheim nylig ble åpnet. 

Den som kanskje gikk lengst i sin ros av den nye sentralen var fylkesordfører Tore O. Sandvik, som med henvisning til at dette er det tredje plussbygget med mer energiproduksjon enn forbruket som oppføres i Trondheim mente at de som nå vil studere miljøvennlig teknologi ikke behøver å reise for eksempel til California og Tesla.

– Det er Trondheim som bør bli pilegrimsmålet for internasjonale nysgjerrigperer som vil se miljøvennlige bygg i internasjonal toppklasse, sa han, og viste til at i tillegg til bygget som Posten og Bring nå har tatt i bruk får byen både en ny videregående skole, sammen med Powerbygg på Brattørkaia som begge vil produser mer energi enn de forbruker.

Sandvik benyttet også anledningen til å snakke varmt om behovet for å få realisert den nye godsterminalen for jernbanen som er i planlagt i området, og som vil bli et viktig bidrag i arbeidet med å flytte mer godstransport over på bane og sjø.

Samlende anlegg
Det nye logistikkanlegget betyr at mens Bring og Posten tidligere har brukt tre terminaler på forskjellige steder i Trondheim sentrum, har man nå tidsmessige lokaler som også bidrar til at man fjerner mye trafikk fra sentrum. Terminalen har allerede vært i drift siden i vår, men det var stor interesse for å se hva man har fått til. Både fylkesordføreren, kunder, entreprenører og mange andre hadde tatt veien, i tillegg til mange fra Posten og Bring, men konsernsjef Tone Wille fra Posten Norge i spissen.

I tillegg til at man i det nye anlegget har fått moderne tekniske løsninger for en god logistikk, er det kanskje de energi- og miljøvennlige aspektene ved bygget man legger mest merke til. Og så ble mest kommentert i de mange talene under åpningen.

Nye løsninger
Det nye logistikkanlegget er på til sammen 26.000 kvadratmeter, og består ikke minst av en rekke innovative energiløsninger. Bare gjennom bruk av nye hurtigporter, 63 i tallet, sparer man 250.000 kWh i året. Det er lagt opp til stor bruk av solcellepaneler, sammen med en stor vindmølle foran bygget som til sammen produserer 530.000 kWh i året. Og det som ikke brukes med det samme, blir lagret i en batteripakke og brukes til å lade mellom 50 og 80 elektriske kjøretøyer. Bring har for øvrig kjølelaget i byget, og varmen dannes der blir brukt i de øvrige arealene for oppvarming.

Gjenvunnet kjølevarme blir lagret i en energibrønn nede i leiren. Sammen med den store vindmøllen er det også satt opp syv lyktestolper som har solcellepaneler og egne vindmøller. De produserer 6.000 kWh i året, og brukes til å lade de ansattes el-sykler. Det mest interessante er muligens at man også har gått inn i et samarbeid med bedriftene omkring om etablering av et eget energiselskap, som skal sørge for at overskuddsenergi kan brukes av andre.

Fungerer godt
Terminalsjeg Leir Ivar Skjærvik var den som ønsket velkommen til åpningsseremonien, som også omfattet omvisning. Og selv om det som alltid var noen innkjøringsproblemer, var han fornøyd med det han karakteriserte som en velfungerende terminal.
– Fordelene ved å ha alt samlet på ett sted er store, ikke minst unngår vi de trafikale utfordringene vi hadde tidligere, sa han.


Konsernsjef Tone Wille pekte på at terminalen i Trondheim er en av 18 som skal bygge opp omkring i landet, og den er den første som åpner i en av de store byene. Hun trakk blant annet frem det store lokale engasjementet som ligger bak løsningene man er kommet frem til. Ved at man har en fellesterminal for Bring og Posten oppnår man også fordeler, for eksempel gjennom samordning av transport. Det vil bety at man redusere både trafikken og utslippene.

Også Enova, som har bidratt økonomisk til prosjektet, var med under åpningen.
Veidekke Entreprenør har vært totalentreprenør, og prosjektleder Eirik Moe sa det hadde vært en krevende, men interessant prosjekt. Totalt har det gått med 160.000 timeverk. Han overrakte også en flott gave til terminalsjef Skjærvik, i form av et maleri laget av trondheimskunsteren Ayja Magnussen.