Illustrasjonsfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Entreprenørene sier ja til lokal utslippssone i Oslo for tunge biler

Bymiljøetaten har foreslått å gi de tyngste og minst miljøvennlige bilene et årlig gebyr på opp mot 50.000 kroner for å kjøre i Oslo. Noen av de som rammes hardest, entreprenørene, mener det er positivt.

John Ivar Mejlænder-Larsen, styreleder i EBAO, sier medlemsbedriftene ønsker å ta samfunnsansvar og han tror en lavutslippssone i Oslo vil bidra til en oppgradering av bilparken i tungtransporten.

Det kommer frem i et høringssvar Entreprenørforeningen – Bygg og Anlegg Oslo, Akershus og Østfold (EBAO) har sendt til Bymiljøetaten i Oslo.

Kommunen la frem forslaget til forskrift om lavutslippssone i sommer.

Hensikten med å etablere en lavutslippssone i Oslo, er å bedre luftkvaliteten i spesielt utsatte områder i byen.

Bymiljøetaten ønsker derfor at førere eller eiere av biler på mellom 3,5 og 12 tonn i euroklasse I til V og pre-euro skal betale avgift på 300 kroner for ett døgn, 4.000 kroner for 30 dager og 25.000 kroner for ett år. Overtredelsesgebyr er satt til 4.000 kroner.

For biler over 12 tonn i euroklasse I til V og pre-euro er det foreslått avgifter på 600 kroner for ett døgn, 8.000 kroner for 30 dager og 50.000 kroner for ett år. Overtredelsgebyr er satt til 8.000 kroner.

Tror på premiering

Styreleder i EBAO, John Ivar Mejlænder-Larsen, sier til Byggeindustrien at det positive høringssvaret først og fremst er basert på innspill fra medlemsbedriftene som driver innenfor anlegg.

– Det er anleggsvirksomheten en slik lavutslipssone vil få størst konsekvenser for, men vi er positive til tiltakene fordi de samsvarer med de aller fleste av medlemsbedriftenes egne miljømål. Vi tror en avgiftsordning er riktig vei å gå, fordi det vil stimulere flere til å gå over til mer miljøvennlige motorer. Et forbud, ville ikke vært ønskelig, sier Mejlænder-Larsen.

Han tror en årlig tungtransportavgift på mellom 25.000 og 50.000 kroner, avhengig av vekt og motor, vil gjøre nettopp det - motivere bedriftene til å oppgradere bilparken.

– Vi har tro på premiering som virkemiddel, og de gebyrene som er foreslått er også i tråd med de signalene som har kommet med tanke på avgifter ellers i Oslo, sier Mejlænder-Larsen.

Viktig med miljøtiltak

I sitt høringssvar skriver EBAO at de erkjenner viktigheten av målrettede tiltak for å fremme luftkvalitet, miljø og klima både i egen og andre næringer.

«Etter EBAOs syn vil innføring av lavutslippssone i Oslo bidra til raskere overgang til tyngre biler i Euroklasse VI, og gjennom dette bidra til å nå ovenfor nevnte mål», heter det i høringsutkastet.

Der skriver de også at medlemmene i EBAO vil ta samfunnsansvar og at de ønsker aktivt å bidra til det grønne skiftet.

«Dette nås best gjennom en kombinasjon av 1) miljø- og klimakrav i offentlige og private kontrakter, 2) målrettet, offentlig regulering innenfor rammene av lik konkurranse og 3) offentlig tilrettelegging for miljøvennlig gjennomføring av prosjekter. Forslaget om lavutslippssone er i kategori 2), og gir aktører som ennå ikke har investert i miljøvennlig transport et incitament til dette», skriver de.

- Kommunen må følge opp

EBAO vil understreker at det er viktig av at kommunen følger opp og utvikler gode og praktisk rettede systemer og rutiner for innkreving av gebyr og etterlevelse av forskriften.

«Dette er nødvendig både for at innføring av lavutslippssone skal få ønsket effekt, og for å ivareta hensynet til lik konkurranse», skriver EBAO.