Må få mer forutsigbarhet innen den jernbanetekniske sektoren

Svingninger i markedet gir nå de norske jernbanetekniske entreprenørene store utfordringer. Dette er i ferd med å føre til at viktig kompetanse forsvinner ut fra firmaene.

De senere årene er det gjennomført til dels store endringer innen den norske jernbanesektoren, ikke minst rundt organiseringen av arbeidet til Bane Nor. Det har blant annet medført at flere entreprenører har bygget seg opp for å ta hånd om et stadig større marked innen utførelse av drifts - vedlikeholdsoppgaver samt fornyelse innen jernbanesektoren. Gjennom jernbanereformen vil det også mest sannsynlig legges opp til at dette markedet skal vokse ytterligere - og det skal gjøres endringer i hvordan dette arbeidet skal utføres – noe som igjen kan føre til at de private entreprenørene får en enda større kake å kjempe om. Det er foreløpig ikke helt avklart hvordan dette vil slå ut i praksis – men når arbeidet med jernbanereformen er fullført vil i få et bedre bilde av dette.

Denne utviklingen har ført til at de jernbanetekniske entreprenørene i Norge, i takt med veksten i markedet, har bygget seg kraftig opp med flere ansatte og det er gjennomført store investeringer innen avanserte og kostbare maskiner og utstyr. Fjorårsmarkedet var meget bra for flere av aktørene – og med lovnader om en ytterligere opptrapping i investeringene i år, så alt lyst ut. Men så har investeringene innen fornyelse falt markant nå i 2017. Flere av entreprenørene opplever et kraftig fall i oppdragsmengde – og totalmarkedet faller betydelig i år i forhold til i fjor. Dette får selvsagt store konsekvenser for entreprenørene. NRC Rail Norge melder om at de må gjennomføre store nedbemanninger på grunn av manglende oppdrag. Også andre selskaper melder om meget utfordrende tider.

Dette vil dessverre medføre at aktørene, og dermed bransjen som helhet, mister verdifull kompetanse som det tar tid å bygge opp. Det er kompliserte, og strenge regler rundt å jobbe med jernbanetekniske installasjoner – og det tar lang tid å utdanne personer til å utføre disse oppgavene. Med svingende oppdragsmengde kan disse nå gå til andre deler av næringen, og det kan da bli vanskelig å få dem tilbake for å kunne utføre viktige jernbanetekniske oppgaver i årene fremover.

For det er rimelig sikkert at oppdragene vil komme i stort monn i tiden som kommer. Det er lovet store investeringsrammer innen dette markedet. Behovet er omfattende, og det er flere linjer i Norge som i dag har for dårlig standard. Nå man nå opplever et så stort fall i investeringene, som står i sterk kontrast til det forventede markedet, er det selvsagt meget uheldig. Det er nå helt avgjørende at Bane Nor sammen med Jernbanedirektoratet og samferdselsdepartementet tar tak i denne utviklingen og sørger for at det legges midler på bordet til å utføre de nødvendige oppgavene - og det bør skje nå – og ikke om noen år. Bane Nor-sjef Gorm Frimannslund har selv belyst utfordringen som nå er i dette markedet og pekt på viktigheten av at både Bane Nor og entreprenørene får langsiktige og forutsigbare rammevilkår. Vi håper derfor samferdselsministeren tar tak i dette og gjør noe konkret for å bedre på situasjonen. Om ikke vil mye av den viktige kompetansen være forsvunnet for godt, konkurransen vil bli svekket – noe som går utover både Bane Norge og entreprenørene. Om man skal klare å bygge opp et robust leverandørmarked, som Bane Nor er helt avhengig av om de skal kunne gjennomføre sitt samfunnsoppdrag, må man har mye bedre forutsigbarhet enn aktørene opplever i dag. Man kan ikke drive fornuftig med så store svingninger i markedet, og ikke vite hvordan situasjonen vil se ut i månedene fremover.

Vi håper man raskt kan finne en løsning på denne utfordringen – om ikke vil vi ikke klare å få et godt fungerende marked innen det jernbanetekniske oppgavene. Samtidig er det viktig at man får gjennomført jernbanereformen, slik at man får avklart uklarhetene som nå finnes i markedet. Med jernbanereformen vil man forhåpentligvis også se til at en enda større del av markedet legges ut til fri konkurranse. I dag utfører Bane Nor selv en stor del av arbeidet innen drift og vedlikehold.