Hæhre Entreprenør holder et høyt produksjonstempo ved E6 Helgeland Nord. Foto: Hæhre Entreprenør

Vegvesenet benytter seg av Hæhres E6-opsjoner

Statens vegvesen har gitt BetonmastHæhre beskjed om å bygge ny E6 helt til Saltfjellet.

De to nordligste parsellene i prosjektet E6 Helgeland nord er såkalte opsjonsparseller, som betyr at de kan bli tatt ut av pakken dersom pengene ikke strekker til.

Ettersom prosjektet har vist seg dyrere å realisere enn forutsatt i utgangspunktet, har det lenge vært usikkert hvorvidt de siste to parsellene ville bli bygget. Men nå har Samferdselsdepartementet gitt melding om at det bare er å sette i gang.

- Dette var en svært gledelig beskjed å få, og vi har nå gitt entreprenør Hæhre grønt lys for bygging. Poenget med kontraktsformen vi har valgt i prosjektet E6 Helgeland har vært å kunne bygge langt og sammenhengende, og på den måten sikre en kostnadseffektiv utbygging. Nå får vi gjort nettopp det, sier prosjektleder Bård Nyland i Statens vegvesen i en pressemelding.

Parsellene Krokstrand sentrum og Krokstrand-Bolna strekker seg over til sammen 13 kilometer. Ifølge Nyland er det mye penger å spare på å realisere dem nå.

- De ville trolig kostet det dobbelte på et senere tidspunkt. Stordriftsfordelene i et prosjekt som dette er åpenbare: Hæhre har allerede både folk og maskiner på Helgeland. Derfor er det definitivt best å bygge alt med en gang, sier Nyland.

Samferdselsdepartementet skriver i et brev til Vegdirektoratet at de tar sikte på å legge frem en ny sak for Stortinget om et revidert bompengeopplegg så snart som mulig.

I brevet kommer det også frem at den avtalte prisen ligger på 207 millioner 2015-kroner. Det kommer også frem at departementet tror prosjektet kan bli noe dyrere enn dette.