Bardufoss brannstasjon BRP

Sekundet etter at overlevering av brannstasjonen var signert kjørte brannbilene inn i bygget ved Bardufoss

flystasjon.

Fakta

Sted: Bardufoss, Målselv kommune

Prosjekttype: Brannstasjon, BRP (Brann-Redning – Plass-
tjeneste)

Byggherre: Forsvarsbygg Utvikling

Areal: 2.350 kvadratmeter

Kontraktssum ekskl. mva: 66 millioner kroner

Generalentreprenør: Storegga Entreprenør

Arkitekt og Prosjekteringsledelse (PGL): Borealis Arkitekter

Rådgivere: RIB/RiBr/RIV//RIE/RISAM/RIVAR/BIM-koordinator: Cowi l BIM - FDV/koordinator: ÅF Consult

Underentreprenører og leverandører: Grunnarb.: TP Maskin Finnsnes l Sanitær: T. Olsen Rør l Elektro: Kolbjørn Olsen l Ventilasjon: Klimaservice l SD: GK Inneklima – Prefab betong: Element Nor l Taktekking: Protan l Gulvstøp: Gulvbetong l Ferdigbetong: Storegga Betong l Vinduer og dører: Bjerke Snekkeri l Byggevarer: Byggmakker Per Strand l Lås og beslag: Låsesmeden Finnsnes l Kjøkken: Maxi Miljø l Stål ogmetall: FiMek l Blikk: Mathiassen Ventilasjon-Blikkenslager l Maler: Bardufoss Farvehandel l Alu.vinduer og dører: Monterings-
service l Porter: Troms Portservice l Asfalt: Veidekke Industri

Bardufoss brannstasjon er bygd i regi av Forsvarsbygg og arbeidene er utført av Storegga Entreprenør i en generalentreprise. Brannstasjon skal betjene både flyplassen og Målselv kommune.

Delvis overlevering

– Det ble foretatt en delvis overlevering av innvendige arbeider tre måneder før endelig overlevering, da Forsvarsbygg Utvikling hadde nnrednings-prosjektet i egenregi, og foreslo at vi skulle jobbe sammen i avslutningsfasen. De utførte innredningsjobben mens vi holdt på med de avsluttende arbeidene. Det var litt spesielt, forteller prosjektleder Eivind Olsen i Storegga Entreprenør.

Samtidig hadde Forsvarsbygg en innkjøringsperiode i de tre månedene. Da brannvesenet (BRP) flyttet inn, måtte alt fungere 100 prosent.

– Bygget ble så overlevert til Forsvarsbygg Eiendom 26. juni, legger han til.

– Vi er jo vant til å jobbe i nord-norsk vær og vind og hva det medfører. Men det er klart at å gå i gang med grunnarbeider om høsten er jo en utfordring. Det meste av betongarbeidene foregikk ved juletider og krevde sine tiltak. En Heatwork-løsning, bestående av en tilhenger med en enhet som varmer opp vann og sirkulerer dette tilkoblet med hurtigkoblinger til konvektorer (radiator med vifte) ble benyttet. Den forsynte varmtvann til konvektorene hele vinteren, noe som gir en veldig stabil varme og krever lite arbeid. Den ble også brukt til tining av grunnen, forteller byggeplassleder Tore Kjelllmo i Storegga Entreprenør.

– Det meste i brannstasjonen er plasstøpt bortsett fra hulldekkene i etasjeskillerne, taket og prefabrikkerte betongelementer i veggen i vaskehallen, sier Kjellmo. Gulvene ble støpt rett før sommeren i 2016 og bygget ble lukket ved påsketider.

– Alle betong- og tømrerarbeier har vi utført med egne folk, opplyser han.

Fjernvarme

En utfordring var kobling til fjernvarme til en sentral ved flytårnet.

– Under gravingen ble det tele i grøften og det var ikke så enkelt å sette på fjernvarmen. Det tok tid, og ble ikke satt på før rett før overlevering i sommer. Telen står lenge i de isolerte rørene som ligger tomme. De bør ikke fylles med vann før man er helt sikker på telen at er borte, påpeker Kjellmo.

Han framhever det avanserte elektriske anlegget og styringsdelen i bygget. Mange bygg på flyplassen er koblet opp mot dette anlegget med fiberkanaler. For å få med alle byggene har det vært trukket kilometervis med fiberkabler rundt hele flystasjonen.

Crashalarm

Ved en crashalarm, som det for øvrig blir øvd på daglig, er det flere tunge porter som skal opp i løpet av sekunder. Valget falt på Lindab-porter som ble levert gjennom en lokal leverandør, opplyser Kjellmo.

Brukerne i Brann- redning og plasstjeneste (BRP) har deltatt på byggemøtene hver 14. dag med mange innspill på hvordan de vil ha det.

– Sikkerheten har hele tiden vært i høysetet. Man kan eksempelvis ikke la noe blåse ut på rullebanen. Det ble satt opp en plasthall til utstyret for blant annet å unngå uønskede gjenstander på rullebanen, forteller han.

Utrykningskjøretøyene står hele tiden koblet på lading, motorvarmer og trykkluft. Brannstasjonen rommer garasje for inntil seks brannbiler, med tilhørende funksjoner for brannberedskap, verksteder, vaskehaller for flyplassens snøryddingskjøretøy og administrasjonslokaler.

COWI og Borealis Arkitekter

Borealis Arkitekter as har ivaretatt rollen som arkitekt og ansvarlig søker samt rollen som prosjekteringsgruppeleder (PGL) for en prosjekteringsgruppe bestående av tekniske rådgivere fra COWI AS.

– Arbeidsomfang omfatter bearbeiding av et tidligere utviklet forprosjekt, detaljprosjektering med beskrivelse etter NS 3420 og oppfølging i byggefasen, opplyser arkitekt Paul Pincus i Borealis Arkitekter.

Betong, stål og hulldekke-elementer

Bygget er oppført med en bærekonstruksjon i betong og stål, og med dekker og tak av hulldekke-elementer. Vognhall og vaskehall har dobbel etasjehøyde. Andre etasje inneholder hvilerom, bad, treningsrom, flerbruksrom, samt teknisk rom. Det er valgt robuste og vedlikeholdsfrie materialer i samsvar med Forsvarets prosjekteringsveileder. Alle funksjoner er samlet under ett flatt tak.

Rom for vakt og sambandsvakt er trukket frem i et karnapp for å gi god oversikt over flyplassen.

Brannstasjonen er holdt i et stramt og enkelt uttrykk med nøktern fargesetting, men med spreke fargeinnslag i enkelte elementer. Portene og inngangsparti er markert med skjermtak og -vegger med kraftig fargesetting i rødt. Fasader er hovedsakelig kledd med Cembrit fasadeplater. En fasade er av betongelementer. Utenfor bygget er de harde flatene rundt bygget opparbeidet med asfalt, totalt 13.000-14.000 kvadratmeter asfalt med synkekummer og infiltrasjon for overvann som er utført av TP Maskin.

Nye krav

– Det kommer også nye krav om eget vaskerom for klærne til røykdykkerne fra 2019. Det er påvist at mange røykdykkere får kreft av de giftige gassene, framhever Kjellmo.

– Røykdykkerne tar nå av seg klærne ute på brannområdet. De blir lagt i sekker i bilene og kjørt rett til vaskerommet på brannstasjonen. Rommet har krav til god ventilasjon og vaskemaskiner med rent avtrekk fra tørketrommel, forklarer Kjellmo.

20 år

Han peker på det har tatt 20 år å få bygget en ny brannstasjon. Den har i mange år vært fysisk flyttet rundt på flyplassområdet. Flyplassen har også vært «lagt ned» et par ganger i mellomtiden, humrer han, og sier at det har vært en artig jobb.

– Vi hadde på forhånd bestemt oss for at brannstasjonen skulle vi bygge, så vi kvesset det vi hadde av blyanter, da vi regnet på anbudet, forteller Olsen.


Flere prosjekter