Høyres transportpolitiske talsperson Nikolai Astrup frykter for Nye Veiers fremtid med nytt flertall. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Heiko Junge NTB scanpix

Høyre: - Nye Veier kastes ut i usikkerhet med Ap

Heikki Holmås i SV kaller Nye Veier for gjøkungen i norsk samferdsel, MDG vil fase ut veilselskapet og Høyres Nikolai Astrup mener Arbeiderpartiets Nye Veier-forsikringer er lite verdt. Det koker rundt regjeringens veiselskap i valgkampinnspurten.

– Om Arbeiderpartiet blir avhengig av MDG og SV for å få flertall, så er begge disse partiene krystallklare på at de vil legge ned Nye Veier, sier Høyres Nikolai Astrup til Byggeindustrien.

– Staten skal vedstå sine Nye Veier-forpliktelser, slo Eirik Sivertsen i Arbeiderpartiet fast overfor Byggeindustrien.

– Det er etablert en organisasjon med egne ansatte som har inngått avtaler og kontrakter, det kommer staten til å vedstå seg. Vi har også vært tydelige på at Nye Veier skal få bygge ut den porteføljen de har fått tildelt, fortsatte Sivertsen.

Ingen verdi

Lovnadene fra Arbeiderpartiet har ingen verdi, mener Nikolai Astrup.

– Det er hyggelig at de indikerer at Nye Veier ikke skal legges ned, selv om de også nå kommer med blandede signaler. Men for å få flertall er de sannsynligvis avhengig av MDG og SV, og så lenge Jonas Gahr Støre har vært klokkeklar på at Ap ikke vil gi opp oljeindustrien, så må de gi noe på andre områder. Da står samferdsel lagelig til for hugg, mener Astrup og peker på at både MDG og SV vil kutte kraftig i veibudsjettene.

– MDG vil kutte 275 milliarder på vei inkludert bompenger, og SV vil kutte 170 milliarder inkludert bompenger. Så er spørsmålet hvilke konsekvenser dette vil få for Nye Veier og fremtidige veiprosjekter om de forhandler med Arbeiderpartiet. Mitt spørsmål til Sivertsen er om han vil garantere for at Nye Veiers finansiering på fem milliarder i året skal bestå slik at de får fullført porteføljen sin på 12 år slik de har ambisjoner om, sier Astrup.

Ap: Vil få nødvendige midler

Eirik Sivertsen i Ap.

På det spørsmålet svarer Eirik Sivertsen i Arbeiderpartiet slik:

– Nye Veier vil få de midlene som er nødvendig for å bygge de veiene som er planlagt og priroitert. Vi har programfestet at vi skal vedstå oss forpliktelsene til Nye Veier. Når det gjelder standard, så er det veimyndighetene som tilrår hva som er nødvendig standarder, sier Sivertsen til Byggeindustrien.

SV: Galt å gi blankofullmakt på motorveibygging

Heikki Holmås i SV. Foto: NTB scanpix

I SV er de ikke like ivrige på å verne om Nye Veier. Snarere tvert om.

– Vi mener at Nye Veier er gjøkungen i samferdselspolitikk. Det er helt galt å gi et selskap blankofullmakt til å bygge så mye motorvei de vil. Nye Veier må underlegges Statens vegvesen. Vi kan ikke ha en etat og et selskap som har nøyaktig den samme oppgaven - nemlig å bygge veier, sier Heikki Holmås til Byggeindustrien.

Holmås legger til at det er riktig som Astrup og Høyre sier, at SV vil satse mindre penger på motorvei.

Men han vil bruke like mye penger på samferdsel i det totale regnestykket.

– I stedet for å øke klimagassutslippene med store motorveiprosjekter, så omprioriterer vi og satser på kollektivtrafikk og jernbane i stedet. Så mengden byggeoppdrag for næringen blir den samme, det er bare det at de vil komme i langt større grad på jernbane enn på motorvei, sier Holmås.

MDG: – Skal bort på sikt

Arild Hermstad i MDG.

I Miljøpartiet De Grønne (MDG) er de også klare på at Nye Veier på sikt skal bort.

– Vi mener i prinsippet, som også Ap tidligere har uttalt, at Nye Veier skal legges ned. Så kommer det naturligvis an på hvilke kontrakter de har inngått,og i hvilket tempo dette vil skje. Vi vil i likhet med Ap at Nye Veier skal vedstå seg de kontraktene som er inngått. Men de 70-80 milliardene som ligger inne i NTP er jo ikke delt ut i kontrakter ennå, så vi tror fremdeles det er mulig å avvikle Nye Veier på en ålreit måte, sier transportpolitisk talsperson i MDG, Arild Hermstad.

Frykter nedskalering

Nikolai Astrup frykter også at en ny regjering der Ap samarbeider med MDG og SV vil føre til en nedskalering av en rekke Nye Veier-prosjekter.

Han mener Eirik Sivertsen i et intervju med Fedrelandsvennen i slutten av august sådde tvil om hvilken standard man vil legge seg på i Nye Veier-strekningen mellom Lyngdal og Ålgård.

Der er det lagt opp til en ny firefelts-vei.

– De prosjektene som er prioritert av Nye Veier skal bygges. Det gjelder firefelts til Stavanger. Når det gjelder de øvrige prosjektene på E 39, må vi komme tilbake standard, antall felt og kostnader for hvert enkelt prosjekt, sa Eirik Sivertsen til avisen.

Uttalelsen reiser spørsmål om standardvalg, mener Astrup.

– Skal han bygge de veiene vi sier vi skal bygge, eller skal han bygge nedskalerte versjoner av dem. Uttalelsene hans kan tyde på at de vil kutte, mener Nikolai Astrup.