Bransjetopp advarer mot politisk vingling

Byggenæringen ønsker fred og ro rundt Nye Veier, også med et eventuelt regjeringsskifte.

Marianne Brudevold Eek, leder Nordic Large Projects i NCC Infrastructure. Foto: Svanhld Blakstad

– Innenfor samferdsel opplever vi en positiv dynamikk i etableringen av Nye Veier. Som entreprenør tilpasser vi oss og rigger oss blant annet for en situasjon med mer totalentrepriser. Det er en ønsket utvikling sett fra vår side, men krever også en forutsigbarhet. Vi kan ikke ha en politisk styring som vingler rundt dette, sier Veidekkes konsernsjef, Arne Giske, til Byggeindustrien.

Lederen for enheten Nordic large projects i NCC, Marianne Brudevold Eek er i likhet med Giske positiv til Nye Veiers inntog i anleggsbransjen. Hun frykter ikke at et regjeringsskifte vil snu opp ned på rammebetingelsene.

– Vi har ønsket en forutsigbar og langsiktig portefølje, og det har vi fått i form av det nye veiselskapet. Vi har også vært positive til nye kontraktsformer, og her har Nye Veier vært lang fremme, sier Marianne Brudevold Eek.

Hun oppfatter de signalene som Arbeiderpartiet kommer med som positive for Nye Veiers fremtid – uansett hvem som styrer landet etter valget.

– Det som ble sagt under en samferdselsdebatt på Arendalsuka, at det ikke er en fare for at det skal skje noe med de 130 milliardene som Nye Veier har i sin portefølje. Det er positivt. Jeg tror også den kommende regjeringen – uavhengig av hvem det måtte vært – vil ha ytterligere fokus på bærekraft og miljø, sier hun.

Også i Byggenæringens Landsforening mener de introduksjonen av Nye Veier AS har vært positiv for norsk byggenæring.

– BNL er svært opptatt av at Nye Veier fortsatt skal få være en del av norsk veibygging som kan bidra til økt innovasjon og muligheten for å fortsette arbeidet med gjennomgående utbygging av sentrale samferdselsårer, sier administrerende direktør i BNL, Jon Sandnes til Byggeindustrien.

Han mener Nye Veier har vist at de de tenker nytt og at de vektlegger områder som HMS, gjennomføringsevne og samfunnsansvar i tildelingskriteriene for anleggsoppdrag.

– Det har vært et positivt tilskudd i debatten om gjennomføringsmodeller og debatten om mest mulig vei for pengene, sier han.