Eirik Sivertsen i Arbeiderpartiet.

Skjebnevalg for Nye Veier

Høstens stortingsvalg kan få konsekvenser for fremtiden til Nye Veier. Arbeiderpartiet varsler kritisk gjennomgang av transportsektoren, og hinter om sterkere politisk styring av det nye veiselskapet.

– Staten skal vedstå sine Nye Veier-forpliktelser, slår Eirik Sivertsen i Arbeiderpartiet fast overfor Byggeindustrien.

– Det er etablert en organisasjon med egne ansatte som har inngått avtaler og kontrakter, det kommer staten til å vedstå seg. Vi har også vært tydelige på at Nye Veier skal få bygge ut den porteføljen de har fått tildelt, fortsetter Sivertsen.

Likevel ønsker Arbeiderpartiet det Sivertsen beskriver som en «kritisk gjennomgang av organiseringen i transportsektoren i Norge».

– Herunder ligger også Nye Veier. Det nye veiselskapet ligner mye på det vi i den gjeldende Nasjonale Transportplan har skilt ut som «særskilt prioriterte prosjekter». Det handler om å gi langsiktighet i finansieringen, se veibygging med nye øyne, utfordre gjeldende sannheter i bransjen, ha en utskilt egen organisasjon og jobbe frem nye innovative løsninger. Sånn sett ligner Nye Veier AS mye på det den rødgrønne-regjeringen selv ønsket å etablere, mener Sivertsen.

Vil ha mer politisk kontroll

Likevel er Arbeiderpartiet ikke overbevist om at Nye Veier på sikt bør fortsette som et eget aksjeselskap.

– Det er ikke sikkert et AS er den riktige formen på en organisasjon som skal forvalte 130 milliarder felles skattekroner i løpet av en 20 års periode. Når så store summer er i omløp er det viktig med politisk styring og kontroll, mener Sivertsen.

– Du er ikke redd for at en kritisk gjennomgang av transportsektoren, inkludert Nye Veier, kan gi uforutsigbare rammer for bransjen?

– Nei. Det handler om å velge riktig organisering som sikrer effektiv bruk av penger, kontroll med prosesser, innovasjon og møte den digitale fremtiden. Det tror jeg næringen vil ta vel imot, sier Sivertsen.

Solvik-Olsen fnyser av Ap-påstand

Samferdselsminister Ketil Solvik- Olsen fnyser av Sivertsens påstand om at Arbeiderpartiet ville opprettet en egen organisasjon som ville fått mange av de samme oppgavene og fullmaktene som Nye Veier har fått av Høyre og Fremskrittspartiet.

– Det har jeg ingen tro på ville skjedd. Dette handler kun om retorikk, og det har ingen ting med den faktiske historien å gjøre. Ap stemte imot Nye Veier i Stortinget uten å legge fram alternative løsninger. Samtidig som vi har gitt Nye Veier fleksibilitet til både prosjektering, planlegging og bygging, så hadde tvert imot Vegvesenet langt mindre handlefrihet i de to eneste prosjektene den forrige regjeringen skilte ut som egne poster i statsbudsjettet, sier Ketil Solvik-Olsen og viser til E6 vest for Alta og E16 over Filefjell.

Han mener Nye Veier-satsingen allerede har svart til forventningene.

– Jeg er veldig stolt over det vi har fått til med Nye Veier. Resultatene av etableringen viser at vi har fremskyndet arbeidet med mange prosjekter. Tidsperspektivet er kortere og vi bygger gode firefelts motorveier. Til sammenligning var ikke mange av Nye Veier-prosjektene en gang lagt inn i transportplanen til de rødgrønne, sier Ketil Solvik-Olsen.