Tunnelene skal utbedres for å heve sikkerheten i tunnelene.
- Nå skal vi ha samhandling med entreprenøren og avklare detaljer for framdrift og trafikkavvikling, forteller prosjektleder Ole Kristian Birkeland i en pressemelding.
Planlagt oppstart i tunnelene blir i starten av november. Ellingsøy- og Valderøytunnelen skal være ferdig desember 2018, mens Godøytunnelen skal være ferdig utbedret våren 2019.
Dette skal gjøres i tunnelene
Ellingsøy- og Valderøytunnelen ble utbedret i 2008-2009, og nå skal man heve sikkerheten ytterligere og få ned både antall stengninger og lengden på stengningene man har i tunnelene i dag.
* Tunnelene får kameraovervåkning og hendelser blir automatisk registrert. Vegtrafikksentralen vil følge med på tunnelene hele døgnet. Når man får «øyne» i tunnelen kan de også redusere antall stenginger og få ned lengden på stengningene.
* Variable skilt vil også bli brukt for å sette ned fartsgrensen ved motorstopp eller andre hendelser.
* Det blir også fartsmåling i tunnelene, fartsnivået skal ned med strekningsmåling.
* Tunnelen får økt sikkerhet med flere vifter
* Nytt lys
* Nye nødstasjoner med telefon og brannslukkingsapparat
Hvis man sammenligner Godøytunnelen med et hus så vil bare gulv og reisverk stå igjen.
* Tunnelen blir tørr med ny vann- og frostsikring som brannsikres med betong.
* Nytt lys
* Ny og kraftig brannventilasjon
* I tillegg skal de sprenge plass til to nye havarinisjer og en snunisje.
* Kameraovervåking med automatisk detektering av hendelser. Da kan Vegtrafikksentralen følge med på tunnelen hele døgnet og gjøre tiltak hvis det skjer noe i tunnelen.
* Betongrekkverk gjennom hele tunnelen
* Nye og flere nødstasjoner med telefon og brannslukkingsapparat
Statens vegvesen skal utbedre Godøytunnelen på oppdrag for Møre og Romsdal fylkeskommune.
Ivar Galaaen, direktør i AF Anlegg, og Berit Brendskag Lied, regionvegsjef i Statens vegvesen. Foto: Linn Silseth