Åstfjordbrua. Ill. Statens vegvesen

Metrostav/Bertelsen & Garpestad og Bertelsen & Garpestad lavest på to fv 714-jobber

Mandag var det anbudsåpning på to jobber på fv 714 i Sør-Trøndelag, den såkalte Laksevegen. Bertelsen & Garpestad var lavest på nye veien utenom Krokstadøra, mens de på jobben med Åstfjordkryssinga var lavest sammen med Metrostav.

Totalt seks tilbydere leverte anbud på fv 714 Åstfjordkryssinga. Kryssinga av Åstfjorden er det største delprosjektet i utbedringen av fv. 714.

Metrostav/Bertelsen & Garpestad var lavest med 812.908.939 kroner. Deretter fulgte TOTO S.p.A. Costruzioni Generali (817.037.438,30), Condotte d’Acqua S.p.A (834.563.942,46), PNC Norge (834.651.735,93), Skanska Norge (855.149.151) og Implenia Norge (876.527.318).

Kontrakten omfatter bygging av Slørdalstunnelen (ca. 2.650 meter), Åstfjordbrua (ca. 735 meter) og Mjønestunnelen (ca. 770 meter), samt veger i dagsoner på ca. 1500 meter. Totalt skal det bygges ca. 5,6 kilometer ny veg, noe som gir ei innsparing på ca. 6 kilometer sammenliknet med eksisterende veg.

På jobben fv 714 ny vei utenom Krokstadøra var det tre tilbydere. Lavest var Bertelsen & Garpestad (214.645.831). Deretter fulgte Johs. J Syltern (225.702.484) og K A Aurstad (249.608.617,45).

Kontrakten omfatter bygging av 3,7 kilometer ny fylkesvei og tilhørende lokalveier mellom Snilldalsli og Berg. På strekningen skal det bygges en tunnel, Ålitunnelen (ca. 120 meter), og bru over Bergselva (ca. 148 meter).

- Seks tilbud på Åstfjordkryssinga er bra. Her er det veldig tett mellom billigst og dyrest, noe som tyder på god konkurranse i markedet. Tre tilbud på ny vei fordi Krokstadøra er også grei konkurranse, sier prosjektleder Hanne Louise Moe i Statens vegvesen til vegvesen.no.

– Nå skal vi først kontrollregne prisene og gjennomføre firmaevaluering. På den bakgrunnen skal vi innstille entreprenør. Denne prosessen håper vi å bli ferdig med i løpet av oktober, slik at entreprenøren som får oppdraget kan starte opp arbeidet i månedsskiftet oktober/november, sier Moe.

Ny vei forbi Krokstadøra skal stå ferdig i 2019, mens Åstfjordkryssinga skal stå ferdig i 2020.