Arkivfoto.

BetonmastHæhre stevner Statens vegvesen/Bane NOR for Fellesprosjektet-jobb - krever 755 millioner kroner

BetonmastHæhre-selskapet Hæhre Entreprenør AS har bestemt seg for å stevne Samferdselsdepartementet/Statens vegvesen og Bane NOR etter at man ikke har klart å komme til enighet rundt sluttoppgjøret for strekningen FP3 Strandlykkja - Kleverud/Labbdalen rundt utbyggingen av Fellesprosjektet ved Mjøsa.

Stevningen ble sendt inn til Hedmarken tingrett torsdag kveld.

– Vi ønsket i det lengste å unngå å gå til det skritt å sende inn stevning i forhandlingene om sluttoppgjør for denne jobben, men vi så ingen annen utvei, sier konsernsjef Jørgen Evensen i BetonmastHæhre til Byggeindustrien.

Krever rundt 755 millioner kroner
Parsellen FP3 Strandlykkja - Kleverud/Labbdalen var den største enkeltkontrakten i Fellesprosjektet E6 Dovrebanen, hvor Hæhre Entreprenør hadde hovedentreprisen til en verdi av 1,8 milliarder kroner.

Avstanden mellom partene skal være stor, og partene har gjennom forhandlinger ikke klart å komme til enighet.

– Vi har jobbet iherdig for å klare å finne frem til en løsning av uenigheten gjennom forhandlinger, men dette har dessverre ikke ført frem. Det er jobbet hardt for å unngå å havne i den sitasjonen som har oppstått, men motparten har ikke ønsket å utsette fristen for å forhandle ytterligere, noe vi ønsket. Da hadde vi til slutt ikke noe annet valg enn å sende inn stevningen, legger Evensen til.

- Det sentrale er at partene aldri har kommet til det tidspunkt i forhandlingene at de har fått diskutert de mest sentrale uenighetene i sluttoppgjøret. Tidsbruken skyldes først og fremst at oppgjøret er omfattende. Ressurssituasjonen på begge sider har også spilt inn, påpeker Hæhres advokat, Aron Solheim ovenfor Byggeindustrien.

Påstandsbeløpet, altså summen Hæhre Entreprenør krever fra byggherrene i sluttoppgjøret, skal totalt dreie seg om 755,5 millioner kroner, og Evensen legger ikke skjul på at avstanden mellom partene er stor. Han hadde likevel håpet man kunne finne frem til en løsning alle aktører kunne enes om.

– Selv om vi nå har sendt inn en stevning, håper vi fortatt det er mulig å kunne samles rundt forhandlingsbordet for å komme frem til en løsning utenom rettsapparatet. Det at begge sider av bordet skal bruke både tid og penger på en tvist i stedet for å bygge mer vei og bane, er en meget dårlig bruk av ressursene, mener Evensen.

Byggherren ønsker ikke å kommentere utviklingen i saken.

– På nåværende tidspunkt har vi ingen kommentar til stevningen, sier prosjektleder Taale Stensbye i Fellesprosjektet E6-Dovrebanen overfor Byggeindustrien.

Stort prosjekt
Stevningen er formelt sendt inn til Staten ved samferdselsdepartementet og Bane NOR SF.

Traseen hvor det nå er uenighet om sluttoppgjøret består av 9,6 kilometer firefelts E6, en veitunnel med to tunnelløp med en lengde på 650 meter og toplanskryss på henholdsvis Espa og Strandlykkja. I tillegg til 4,75 kilometer dobbeltsporet jernbane er det etablert 11,4 kilometer lokalvei.

Totalt ble det bygd hele 37 betongkonstruksjoner hvor det ble brukt over 35.000 kubikkmeter betong i prosjektet. Avtalen rundt FP3 var på det tidspunktet den ble signert den største enkeltkontrakten til Hæhre noen gang.

Parsellen er en del av det mye omtalte E6 Fellesprosjektet hvor Statens vegvesen og Bane NOR (da Jernbaneverket) gikk sammen om å bygge ut vei og bane på en strekning 21,5 kilometer til en totalkostnad på rundt 11,5 milliarder kroner.

I utgangspunktet hadde Alpine Bau kontrakten å bygge ut en av de tre parsellene i prosjektet, men de gikk som kjent konkurs midt i utbyggingsperioden – og Hæhre Entreprenør fikk kontrakten om å fullføre også denne delen av prosjektet (FP1 Langset - Brøhaug). Denne parsellen er ikke omfattet av tvisten. Totalt hadde Hæhre Entreprenør jobber for 3,1 milliarder kroner i prosjektet. Den tredje parsellen ble bygd ut av JV Veidekke/Hochtief (FP2 Brøhaug - Strandlykkja).