<p>Fra venstre prosjektleder Tore Jan Hansen i Statens vegvesen, Arne Aakre, avdelingsleder vei og jernbane i EBA, regionveisjef Kjell Inge Davik i Statens vegvsen Region sør, administrernde direktør Kjell Opseth i Mesta og Vegard Ystenæs, regiondirektør Sørøst i Mesta.</p>

Mesta topp motivert for ny driftskontrakt

– Vi skal bidra til at dette blir en suksess, sier administrerende direktør Kurt Opseth.

Mesta-sjefen var til stede da entreprenørselskapet og Statens vegvesen fredag markerte oppstart for den helt nye kontraktsformen innen drift og vedlikehold av vei.

– Vi er veldig positive til at Statens vegvesen og fylkeskommunen er villige til å prøve en ny kontraktsform som som går over lengre tid, dekke et større område og som setter større krav til både egenregi, kompetanse og ikke minst lærlinger. Vi er glade for at vi vant denne kontrakten og er veldig innstilt på å gjøre en god jobb for Statens vegvesen, sier Opseth til Byggeindustrien.

Fra fem til åtte år

Drift- og vedlikeholdskontrakten Mesta har skrevet med Statens vegvesen har en verdi på 440 millioner kroner og omfatter 524 kilometer fylkesvei og over 100 kilometer gang- og sykkelvei i Vestfold. Nytt med kontrakten er at kontraktslengde er økt fra fem til åtte år, i tillegg er det geografiske området utvidet. I Vestfold betyr det at man går fra tre til to driftsområder. Kontraktsformen legger også stor vekt på entreprenørs kompetanse og det stilles krav til blant annet maskinpark, andelen egenregi og bruk av lærlinger.

– Vi håper de andre regionene i Statens vegvesen lar seg inspirere av det Region sør har fått til med denne kontrakten, sier Opseth.

Fornøyd initiativtaker

Regionveisjef Kjell Inge Davik i Statens vegvesen Region sør, tok i sin tid initiativet til prosjektet som har resultert i den nye driftskontrakten. Han beskriver drift og vedlikehold som det komplette veifaget og mener den nye kontraktsformen vil bidra til et helt nødvendig kompetanseløft hos både entreprenører og byggherre.

– Det er behov for å heve kompetansen og å gjøre drift og vedlikehold mer attraktivt for nye fagfolk og lærlinger. Vi var også nødt til å legge til rette for kontrakter som faktisk er mulig å leve med både for byggherre, for trafikantene og for entreprenørene. Sammen med Vestfold fylkeskommunen har vi stilt tydelige krav i kontrakten og vi har laget en kontrakt vi mener er kompetansebyggende, sier Davik.

Kommunikasjon er nøkkelen

Prosjektleder Tore Jan Hansen i Statens vegvesen har stått i spissen for arbeidet med den nye kontraktsformen. Han føler seg trygg på at endringene som er gjort i kontrakten vil slå positivt ut for både byggherre, entreprenører og for trafikantene, men vektlegger at nøkkelen til suksess ligger i kommunikasjonen mellom bestiller og tilbyder.

– Hvis kontraktsformen kan bidra til at tilliten mellom bestiller og tilbyder øker, så har vi oppnådd noe veldig vikitg, konstaterer  Hansen.

Bransjen med på utviklingen

Arne Aakre, avdelingsleder vei og jernbane i EBA, har også spilt en sentral rolle under utviklingen av kontraktsformen. Han roser Statens vegvesen for måten de har tatt med bransjen i utviklingen av kontrakten.

– Statens vegvesen tok tidlig kontakt med oss, de har vært opptatt av tett dialog med bransjen og de har lyttet til våre innspill. Det er akkurat slik vi vil ha det, sier han.

Starten på noe nytt

Aakre fremhever at kontrakten i Vestfold er starten på noe nytt i drift og vedlikeholdsmarkedet og han mener kontraktsformen handler om å videreutvikle et meget viktig fagområde som det alltid vil være behov for.

– Vi håper og tror at Region sør nå går i front og ruller dette ut i alle sine kontrakter. Deretter håper vi at resten av Norge vil følge på, sier Aakre.

Spennende

Vegard Ystenæs, regiondirektør Sørøst i Mesta, synes den nye kontraktsformen er spennende og trekker blant annet frem kravene som stilles til miljøvennlige maskiner, egenregi og lærlinger

– Vi har forberedt oss til denne kontrakten i flere måneder og føler oss klare til å sette i gang, sier Ystenæs.