Byggkeramikkforeningen får nytt navn

Norsk Byggkeramikkforening (NKBF) er det nye navnet på flisbransjens autoritet. Navneskiftet markerer samtidig et skifte i foreningens virksomhet.

Byggkeramikkforeningen ble dannet på slutten av 80-tallet. Leverandørene hadde et behov for å utarbeide felles tekniske løsninger av høy kvalitet. De siste 10 årene har både behovet og markedet endret seg mye. Nå er det tid for en fornyelse.

– Norsk Byggkeramikkforening skal være et fyrtårn som samler kreftene i flisbransjen i Norge. Det nye navnet gir et sterkere symbolsk uttrykk, og symboliserer at foreningen tar et nasjonalt ansvar i byggkeramikkbransjen, sier styreleder Helge Aasen i en pressemelding.

Styrelederen forteller at NBKF skal være en mer tilgjengelig ressurs for både forhandlere, byggebransjen, forbrukere og media.

– Tidligere har foreningen vært litt innovervendt. Det nye NBKF skal være åpent, samlende og mer markedsorientert, sier Aasen.

Derfor har foreningen også gjort endringer i vedtektene. Formålet er fortsatt å fremme riktig anvendelse av og økt kunnskap om bransjen, produkter og ytelser, men de nye vedtektene åpner for at NBKF skal være mer aktive og synlige.

– NBKF skal være en pådriver for økt kunnskap, slik at keramiske fliser blir oppfattet som kostnadseffektivt, med høy teknisk og estetisk verdi for byggherren, sier styreleder Helge Aasen.

I tillegg til nytt navn, har foreningen også fått ny logo og ny visuell profil. Den nye logoen er inspirert av fliser og fug. Den tar også med seg den oransje fargen fra den tidligere logoen.