GreenMobility sikter mot å være etablert i 20 byer i løpet av 2021. En av byene på listen er Oslo. Danskene er derfor på jakt etter en partner som vil være med på satsingen i den norske hovedstaden, skriver Dagsavisen.
– Basert på vår innledende undersøkelse av Oslo, hvor vi ser på befolkning, befolkningstetthet og areal, vurderer vi at 400 biler i utgangspunktet vil være passende, sier Michelle Barosin i GreenMobility. Det er like mange biler som selskapet i dag har på veien i København.
For et par måneder siden snakket Oslo Frp varmt om den typen korttidsutleie, og transportpolitisk talsmann Tommy Skjervold sammenlignet det med den populære ordningen med bysykler.
– Bybiler kan være med på å redusere innbyggernes behov for egen bil, påpekte partikollega Morten Stordalen, som er samferdselspolitisk talsmann på nasjonalt plan.
Miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg fra De Grønne ønsker GreenMobility og andre lignende initiativ velkommen til Oslo.
– For byrådet er bildeling og nullutslippskjøretøyer fremtiden, og dette høres spennende ut.
- Nøkkelord
- Miljøvennlig
- Bil
- Transport / Bil