Foto: Line Vestnes / Statens vegvesenFoto: Line Vestnes / Statens vegvesenFoto: Line Vestnes / Statens vegvesenFoto: Line Vestnes / Statens vegvesen

Her kommer dekket til Hålogalandsbrua i ett båtlass

Hele brudekket til den 1.553 meter lange Hålogalandsbrua kom denne helgen sjøveien fra Kina og inn til Narvik. 

– Dette er en stor dag for Narvik og regionen, sier fungerende prosjektleder for Hålogalandsbrua, Hans Arntzen i Statens vegvesen, til NRK Nordland søndag.

Det kinesiske lasteskipet «Korex SPB» skal, ifølge prosjektlederen, først ligge noen dager i Narvik før det seiles ut i Rombaksfjorden og posisjoneres midt mellom brutårnene. Der vil fartøyet forankres, og elementene skal så heises opp til den nye Hålogalandsbrua ved hjelp av en stor mobil sjøkran.

Totalvekten på brudekket er på om lag 7.230 tonn, og består av 30 seksjoner på 40 meter hver. 27 seksjoner har en vekt på 250 tonn, mens tre seksjoner har en vekt på 160 tonn, heter det i artikkelen på nrk.no.

Monteringen starter fra midten, og deretter monteres seksjonene annenhver gang fra høyre og venstre, helt til man til slutt kommer til brutårnene.

Entreprenøren har satt av én til to måneder til løfting av brudekket.

Bilistene vil imidlertid ikke kunne ta den nye brua i bruk før til neste sommer. Da vil den nye brua over Rombaksfjorden være Norges nest lengste hengebru, med totallengde 1.553 meter og midtspenn på 1.145 meter.

NCC har betongentreprisen på Hålogalandsbrua, og det kinesisk-serbiske arbeidsfellesskapet JVH har stålentreprisen.