Illustrasjon: Statens vegvesen

Vegvesenet anbefaler flytebru over Bjørnafjorden

Statens vegvesen anbefaler alternativet med flytebru over Bjørnafjorden i Hordaland på fergefri E39 mellom Stord og Os.

Det skriver Multiconsult i en pressemelding på sine nettsider mandag.

Statens vegvesen har fullført konseptfasen for E39 Stord-Os. I en innstilling til styringsgruppen for Fergefri E39 anbefales det å gå videre i arbeidet med flytebru over Bjørnafjorden. Av de to konseptene som det skal satses videre på har Multiconsult hatt ansvar for det ene, heter det i pressemeldingen.

E39 Stord–Os er et av delprosjektene under E39 Stavanger–Bergen. Den store utfordringen i dette delprosjektet er å utvikle en løsning for å krysse den omtrent fem kilometer brede Bjørnafjorden, skriver Multiconsult.

Statens vegvesen igangsatte høsten 2016 den tredje utviklingsfasen for kryssing av Bjørnafjorden, der Multiconsult ble tildelt kontrakten på å videreutvikle konseptet «rett sideforankret flytebru». Dette konseptet består av en rett bru som flyter på pongtonger i vannet, med en skråstagbru i sørenden. Videre er noen av pongtongene sideforankret med forankringsliner til ankere på havbunnen.
Statens vegvesen melder at kostnadene for flytebru nå ligger på 17 milliarder kroner. Tidligere har kostnaden for bru ligget på 20 og 25 milliarder kroner.

Et omfattende studie har blitt gjennomført med mål om å verifisere at det er gjennomførbart og kostnadseffektivt å krysse Bjørnafjorden med en rett sideforankret flytebru.

Konseptutviklingen har resultert i at den foreslåtte brua er omtrent fem kilometer lang med pongtonger med omtrent 125 meters avstand. I sørenden av brua er det en stor skråkabelbru over skipsleden. Brua er avstivet sideveis av ankerliner som er festet til fire pongtonger. Brua er fast innspent i sør, mens i nord er brua fri til å bevege seg i lengderetningen.

Multiconsult har utført dette konseptstudiet i samarbeid med firmaene Aker Solutions, Johs Holt, NGI, Entail og Rambøll, heter det i pressemeldingen.