Harald Alfsen

Innlegg: Hvordan spise en kontrakts-elefant?

Avinor har nettopp åpnet den nye flyplassen i Bergen. Jeg her ledet teamet fra Inventura som har hatt ansvar for at anskaffelser og kontrakter blir inngått på best mulig måte.

Harald Alfsen

Parnter
Inventura AS

Jeg får ofte spørsmål om hvordan det er mulig å bygge en flyplass til over 4 milliarder kroner, nær sagt uten konflikter med leverandører som har vært med i konkurransene.

Noen oppsummerende refleksjoner:
(1) Gjennomtenkt kontraktsstrategi. Særlig hvordan kontraktene er delt opp – work breakdown structure. Noen med åpen spesifikasjon og noen med detaljer, noen totalentrepriser og noen utførelsesentrepriser.

(2) Bruk av forhandlet prosedyre. Alle kontrakter er inngått ved bruk av aktiv bruk av forhandlinger. Dette har medførte minimering av risiko, bedre produkter, tydelig ansvarsplassering for ytelse, fremdrift og kvalitet. Og selvsagt har vi spart veldig mange millioner kroner på å bruke markedet riktig.

(3) Være lojale til standardkontraktene. Alle endringer til NS vil medføre flere spørsmål fra entreprenærene og risikopåslag. Vi har ikke flere endringer enn absolutt nødvendig for prosjektet.

(4) Bevisst bruk av språk. Der hvor de fleste leverandørene er utenfor Norge – eks bagasjehåndteringssystem – bruker vi konsekvent engelsk i hele prosessen.

(5) Sammensetning av teamet. Avinor har valgt de beste interne og eksterne prosjektlederne, anskaffelsesrådgiverne, byggeledere mv. Samt at prosjektet har blitt tett fulgt opp av ledelsen lokalt og sentralt.

(6) Tett kontroll på fremdriften i alle anskaffelsesprosesser. Det viktigste kontrollpunktet er faktisk vedståelsesfristen. Vi har ikke lyst til å miste den beste tilbyderen bare for fordi vedståelsesfristen hadde gått ut i prosessen, og tilbyderen takker nei til å opprettholde tilbudet fordi han hadde fått en annen jobb.