Bane NOR skal få ny prosjektdirektør. Foto: Niclas Tourrenc

Bane NOR ser etter ny prosjektdirektør for Follobanen

Prosjektdirektørstillingen for Follobanen, det største samferdselsprosjektet i Norge, er lyst ut. - Ingen dramatikk bak avgjørelsen om å tre til side, sier Erik Smith.

Erik Smith skal gå av med pensjon og Bane NOR ser nå etter prosjektdirektør for Follobanen. Foto: Madeleine Bergheim

Erik Smith, som er prosjektdirektør for Follobanen-prosjektet i dag, går av med pensjon 1. oktober i år. Smith skal være tilgjenglig for prosjektet ut november.

Byggeindustrien får opplyst fra Bane NOR at prosjektstyringsleder i Follobane-prosjektet, Morten Kristoffersen er fra 1. oktober konstituert prosjektdirektør i 24,7-milliardersprosjektet inntil stillingen er permanent besatt.

Ifølge stillingsannonsen skal lederen Bane NOR ser etter ha solid ledererfaring og betydelig erfaring med prosjetledelse og fra byggherreorganisasjoner.

Søknadsfristen er satt til 10. september, under en måned før dagens prosjektdirektør går av med pensjon.

Ingen dramatikk

Erik Smith avviser at det ligger noe dramatikk bak avgjørelsen.

- Dette har vært kjent hos noen i en tid, og jeg informerte prosjektet før sommeren. Jeg fyller 69 år i løpet av året, og nå går jeg av før noen klager på at vi har en 70-åring som leder, sier Erik Smith humoristisk til Byggeindustrien.

Han vil stå på lønningslisten til Bane NOR frem til 1. desember, men vil i praksis tre ut 1. oktober.

- Jeg har en del ferie til gode, og slutter derfor litt før. Men jeg er tilgjengelig om det er spesielle ting som dukker opp, sier Smith.

- Det har vært din egen beslutning å gi deg?

- Ja, det er et ønske jeg har hatt selv, og jeg har ikke følt det som noe press fra andre heller, sier Smith.

- Har den krevende situasjonen rundt Condottes betalingsproblemer og stansen i arbeidet i sommer hatt noe å si for din beslutning om å gi deg i prosjektet?

- Nei, det har det ikke. Det er helt tilfeldig at dette kommer så tett på. Om situasjonen rundt Condotte hadde utviklet seg til å bli noe mer, så hadde det heller motivert meg til å bidra ytterligere. I store prosjekter vil det alltid være noe som gjør at tidspunktet for å slutte ikke er ideelt. Men nå er vi kommet 50 prosent av gårde, og i hovedsak føler jeg det går det bra på alle kanter nå, sier Erik Smith.

- Hvor trygg er du på at Follobane-prosjektet lander der det skal med tanke på tid og kostnader?

- Jeg tror vi blir ferdige i slutten av 2021, og jeg tror vi klarer å holde oss innenfor styringsrammen. Men det å love noe i denne bransjen, der ting ofte dukker opp som lyn fra klar himmel, kan jeg ikke. Men det ser lovende ut, mener Smith.

Selv om han nå trer til side som Follobane-direktør, vil han ikke slutte å jobbe helt ennå.

- Jeg kommer til å se på andre jobber, men ikke med et like stort omfang og ansvar som det jeg har hatt i denne stillingen, sier Smith.

Tar seg god tid

I en melding fra Bane NOR uttaler konserndirektør for utbyggingsdivisjonen, Helga Nes, at de vil ta seg god tid til å finne Erik Smiths etterfølger.

- Erik Smith har gjort en stor innsats med Follobaneprosjektet som på flere områder er et pilotprosjekt for norsk jernbaneutbygging, sier Nes i meldingen.

Erik Smith har doktorgrad fra NTNU og lang erfaring fra store utbyggingsprosjekter i inn- og utland, blant annet som prosjektdirektør for Hydro. I Hydro ledet han utbyggingen av aluminiumsverket Qatalum i Qatar.