Boligfabrikk på byggeplass

Den svenske byggkjempen JM driver nå fullskala boligfabrikk på en byggeplass i Stockholms-området.

Under en provisorisk produksjonshall på 1 300 kvadratmeter og 24 meters høyde, bygges et femetasjers boligblokk med 40 leiligheter. Forsøket bringer JM fremst i verden når det gjelder industrialisering av byggvirksomheten. Før selve byggestarten ble den svære produksjonshallen reist. Den består av et stålskjelett av standard-komponenter med 12 meters søyler for veggene og 24 meter lange stålbjelker for taket. Selve hallen som inngår Daggkåpan-prosjektet ved Sickla Strand i Stockholm, har en høyde og bredde på 24 meter, mens lengden er 54 meter. Hallen er kledd med beskyttende armert plast. I taket er det fastmontert industribelysning samtidig som det er montert to traverskraner hver med en løftekapasitet på fem tonn. Så var det bare å sette igang produksjonen, forteller vår svenske kollega Byggindustrin. Traverskranene erstatter de tradisjonelle byggkranene. Leveransene som skjer med biler, kan losses av i fabrikkhallen og så monteres innendørs med god belysning, behagelig arbeidstemperatur og uten påvirkning fra vær og vind. Parallell bygging JMs byggeprosjekt består i første byggetrinn av fire huskropper med til sammen 209 eksklusive leiligheter med blant annet Poggenpuhl-kjøkken. Fra start bygges nå to av byggene parallelt hvorav det ene skjer fabrikkmessig, mens et nærmest identisk nabohus føres opp på tradisjonelt vis. Vi kan øke graden av prefabrikasjon samtidig som vi opprettholder et lavt emballasjebehov, sier sjefen for JM Stombyggnad Mats Åkerlind til Byggindustrin. Skap, gipsplater, minerallull og metallinnredning kan vente på hallgulvet uten overdekning for der er det absolutt tørt, sier han og fortsetter: Det vi driver med nå, er et forsøk gjennom en prototyp, og da er det et poeng å ha et fullt sammenlignbart prosjekt rett ved siden som utføres på tradisjonell byggeplass. Mange fordeler Åkerlind poengterer at med fabrikkmessig produksjon minskes kostnadene til oppvarming og tørking samtidig som arbeidsmiljøet forbedres radikalt. Traverskranene åpner for nye oppgaver da de også kan foreta lette løft uten svai og krenging som er problemer utendørs. Dessuten skjer leveransene med heis med stor presisjon som åpner for vindusmontering på denne måten. Bidragsytere Det er ikke vanskelig å finne fordeler med slik fabrikk-produksjon av bygg. Det store spørsmålet er hvordan å få økonomi i et slikt byggeprosjekt. Her har JM fått leveransestøtte til sitt pilotprosjekt. Prefabutveckling i Norden AB har vært med på å lage tegningene for fabrikasjonshallens konstruksjon. Dessuten har Cramo finansiert fabrikkhallen mot at JM har tegnet en fem års leieavtale. Det betyr at byggfabrikken skal anvendes på flere prosjekter i årene som kommer, og det er allerede bestemt at neste prosjekt vil bli på Lidingö. I regnestykket inngår besparelse av mobilkran som det koster om lag 5 000 svenske kroner å leie pr. dag. Eksklusiv plastoverdekningen men inkludert stålskjelettet koster det 5-7 000 kroner pr. dag å leie fabrikkhallen. Vi regner med at gevinstene ved rasjonell bygging samt at bedre arbeidsmiljø og bedre sluttprodukt vil sikre økonomien ved slik fabrikkproduksjon, avslutter Mats Åkerlind overfor Byggindustrin. Gode signaler Halvveis i Daggkåpan-prosjektet har JM fått klare signaler på at innsparingsmulighetene overstiger økte kostnader. Blant annet ligger produktiviteten 17 prosent høyere sammenlignet med den tradisjonelle parallellproduksjonen. Dette skyldes delvis mer stabil produksjon blant annet når stormene herjet i vinter. Innetemperaturen er om lag fem grader høyere enn utetemperaturen som igjen har bidratt til at betongen holder 91 prosent relativ fuktighet allerede etter tre uker og er under 90 prosent etter fem uker.

Les mer i siste utgave av Byggeindustrien