Opel frir til premiumsegmentet

Med nye Insignia har Opels flaggskip tatt et stort steg i riktig retning, både når det gjelder kjøreegenskaper, utstyrsnivå og kvalitetsfølelse.

Det er med spenning jeg setter meg bak rattet i det luksuriøse setet, som har et utall av innstillingsmuligheter, samt massasje og ventilasjon. Har nye Opel Insignia klart å nærme seg biler som BMW 5-serie, Audi A6 og Mercedes E-klasse? Flere timer med variert kjøring på svingete veier og motorvei vil gi meg svaret.

Store forbedringer

Flere generasjoner nordmenn har et forhold til Opel, og den nye Insignia har en design som er svært tiltalende – både eksteriør og interiørmessig.

Den nye modellen er bygget på en helt ny plattform, noe som blant annet har bidratt til en fordelaktig vektreduksjon på 175-200 kilo avhengig av utstyr og motor. Ikke minst har vektreduksjonen bidratt til lavere engangsavgift.

Men det hjelper lite med en flott design, dersom kjøreegenskaper og komfort ikke følger opp førsteinntrykket. Men også her har Opels ingeniører lyktes svært bra.

260 hk og 4x4

Byggeindustrien testet topputgaven av Insignias femdørs coupeversjon – Grand Sport Premium 2.0T 260 hk AT8. Da snakker vi så mye som 400 Nm mellom 2.500 og 4.000 omdreininger. Den nyutviklete toliters turbomotoren jobber eksemplarisk i alle turtallsområder, og samspillet med den nye åttetrinns automatgirkassen synes å virke optimalt sammen med 4x4-systemet. Man kan velge mellom kjøreinnstillingene normal, touring og sport; sistnevnte innstilling gir bilen et merkbart sportslig oppsett, men uten at det i vesentlig grad går ut over komfortfølelsen. Terningkast seks!

Seteluksus

Setene i nye Insignia har også fått en skikkelig oppgradering, og på modellen vi prøvde kan førersetet reguleres elektrisk i alle posisjoner – også betydelig i høyden. I tillegg er det program for både massasje og ventilasjon, og sjåfører med litt benlengde setter pris på at sitteputen kan forlenges. Fireveis elektrisk korsryggstøtte er også et stort pluss.

Topp lys

Grand Sport Premium har et utstyrsnivå som koster et sekssifret beløp ekstra hos de såkalte premium-merkene som BMW, Audi og Mercedes. For å nevne bare noe i den lange utstyrslisten, er det i tillegg til de utsøkte setene et flott Bose-hifianlegg, elektrisk innfellbare sidespeil med puddle light-lys, OPC line Sport interiørpakke og aluminiumspedaler. Videre har testbilen vår blant annet oppvarmet frontrute, 360 graders kamera og et avansert lukeparkeringsassistentsystem med automatisk styring. Det er selvfølgelig blindsonevarsling, og varsling for kryssende trafikk bak bilen ved rygging. Nevnes må også head Up-display, navigasjon og LED Matrix lyssystemet, som gir et fantastisk godt lys 400 meter fremover på mørke veier med automatisk nedblending mot møtende trafikk – uten at lysstyrken mot terrenget for øvrig reduseres. Utvendig prydes bilen med 20 tommers alufelger.

Kontinentalcruiser

På listen over standardutstyr, kan nevnes blant annet automatisk nødbrems og adaptiv cruise-kontroll, aktiv filholderassistent og kollisjonsvarsling med fotgjengeroppdagelse.

Nye Opel Insignia tilbyr først og fremst nydelig kjøring på langturer, og kan med rette kalles for en kontinentalcruiser. Med et trykk på sportsknappen tilbyr den i tillegg en sportslig kjøreopplevelse på svingete veier. For en pris på drøyt 600.000 kroner får man topputgaven med bensinmotor, noe som må sies å være svært gunstig for en bil som puster BMW 5-serie, Audi A6 og Mercedes E-klasse med tilsvarende effekt og utstyrsnivå i nakken.