Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Fra 60 til fem bompengeselskap

Arbeidet med å reformere bompengeinnkrevingen og redusere bompengeandelen innen veibygging nådde denne uken en ny milepæl da samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen undertegnet en ny bompengeavtale med Fjellinjen.

– Vi har jobbet med å øke den statlige andelen i finansiering av veiprosjekt og samtidig kutte kostnader i drift av bompengeinnkreving. Bompengeandelen er nå på vei nedover, og vi begynner å se konkrete resultater innen organisering også. Vi får nå på plass fem regionale bompengeselskap som erstatter det store antallet vi har hatt til nå. Denne reformen vil bety enklere administrasjon og sparte kostnader, sa Solvik-Olsen da han undertegnet avtalen i Arendal onsdag ettermiddag, melder Samferdselsdepartementet i en pressemelding.

Fjellinjen blir det første regionale bompengeselskapet, mens Vegamot AS i Midt-Norge vil bli det andre, med signering fredag. De tre øvrige selskapene vil kunne undertegne avtalen med staten i løpet av høsten.

Det har gjennom mange år vært diskutert å erstatte dagens store antall bompengeselskap (50-60 stk.) med et fåtall regionale bompengeselskap.

- Denne regjeringen har skåret igjennom og fått fylkeskommunenes og Stortingets tilslutning til å samle dagens mange bomselskaper i fem regionale bompengeselskap, sa Solvik-Olsen.