Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, adm. dir. Kari Sandberg i EBA og seniorøkonom Eirik Nøren Stenersen i Oslo Economics.

Solvik-Olsen: - Vi må bli flinkere til å planlegge tidlig i prosessen - vurderer å la Nye Veier se på Vegvesen-prosjekter

Tirsdag la Veidekke frem en rapport, utarbeidet av Oslo Economics, som peker på at en ekstrem kostnadsøkning truer nye veiprosjekter. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen mener vi må bli flinkere til å planlegge tidlig i prosessene.

I rapporten pekes det på at nye veiprosjekter i gjennomsnitt blir 40 prosent dyrere fra de omtales i NTP til de er ferdig planlagt og klare til bygging. For de nye veiprosjektene omtalt i NTP tilsvarer dette en kostnadsøkning på over 80 milliarder kroner, noe som kan føre til at flere prosjekter ikke vil bli realisert.

- Vi må skille mellom kostnadsvekst i planprosessen og kostnadsøkning etter at penger er bevilget. Det siste er klart mest alvorlig, sier Ketil Solvik-Olsen. Det er kostnadsøkninger i planprosessen som er mest vanlig, og hovedårsaken til tallene Oslo Economics trekker frem.

Utvidelse av prosjektene
- Det er viktig å understreke at dette ikke er en kostnadsvekst, men en utvidelse av prosjektene, som ofte kan ofte være fornuftig, sier Solvik-Olsen. Han uttalte under Byggenæringens politiske spørretime, i regi av Veidekke på Arendalsuka, at det kan være flere årsaker til at prosjektene utvides slik at kostnadene øker.

- Dette kan være momenter som utvidelse fra tofelts til firefelts vei, nye trasévalg, ønsker fra lokale myndigheter og så videre, sier han. Solvik-Olsen påpeker også at man må passe på å ikke bygge prosjekter som er dyre ved å late som de er billige.

- Vi må begynne å jobbe med mer realistiske prisorienteringer på prosjektene i en tidlig fase. Det må gjøres mer grundig arbeid tidlig i prosjektene for å skaffe et riktig prisbilde – slik at man får et mer riktig nivå før vi legger frem planer og skaper store forventinger. Vi må rett og slett bli flinkere i en tidlig fase, utdyper Solvik-Olsen.

Han mener dette også kan innebære at man må se grundigere på prosjektene som ligger inne i planene og se om de har noen momenter som gjør at de kan tas ned i pris.

- Vi vurderer for eksempel om det i enkelte prosjekter kan være en løsning at Nye Veier kommer inn og ser på prosjekter i regi av Statens vegvesen med nye øyne. Dette vil selvsagt ikke være fornuftig i alle prosjekter, men i enkelte prosjekter hvor dette mulig, påpeker Solvik-Olsen.

Når det gjelder selve gjennomføringsfasen er Solvik-Olsen stort sett fornøyd med hvordan dette gjøres i dag.

- Vi må hele veien være sikre på at jobbene utføres på en best mulig måte. Jeg må si jeg er vanvittig stolt over hvordan Nye Veier har utført jobben sin så langt. Samtidig er jeg også stolt over hvordan Statens vegvesen har gjennomført prosjektet E6 Helgeland Nord, som nylig åpnet 14 måneder foran planen, sier Solvik-Olsen.

Fire punkter for kostnadsreduksjon
Adm. dir. Ingrid Dahl Hovland i Nye Veier AS fortalte på seminaret hvordan de jobber for å kutte kostnader i sine prosjekter.

Adm. dir. Ingrid Dahl Hovland i Nye Veier AS.

- Vi har satt opp fire hovedpunkter i dette arbeidet. Vi skal jobbe for en helhetlig gjennomføringsmodell, vi skal redusere omfang i og omkring trasé og vei, vi skal ha gjenbruk og reduksjon av dyre elementer (bro tunnel) med lang restlevetid samt at vi jobber med prosessinnovasjon med samtidig finansiering, planlegging, prosjektering og bygging, forteller Dahl Hovland. I snitt har de så langt en prognose som forteller om en besparelse på 19,3 prosent på sine påbegynte prosjekter. Dette tilsvarer rundt 3,8 milliarder kroner (inkl. mva.).

Entreprenørene vil bidra
EBA-sjef Kari Sandberg er helt enig i at kostnadsveksten har vært stor, og at dette er noe som bekymrer entreprenørene. Hun kan understreke at dette ikke skyldes kostnadsøkninger fra entreprenørenes side, men fra arbeidet som gjøres i planfasen.

- Bygg- og anleggsbransjen er svært bekymret for denne svære kostnadsveksten. Forsetter dagens utvikling, er det en rekke varslede veiprosjekter som sannsynligvis ikke vil bli gjennomført. Disse kostnads­økningene kommer allerede i planleggingsfasen, og det er en utfordring som politikerne må på banen for å løse, sier Sandberg.

- Vi håper regjeringen står ved at man skal halvere planprosessene, og at arbeidet med tidlig involvering og tett samhandling gjennom hele prosjektgjennomføringen er noe som vil øke i omfang fremover, legger Sandberg til.

Entreprenørene peker på at de kan og vil være en god samarbeidspartner i å bygge bedre og billigere.

Konsernsjef Arne Giske i Veidekke ASA.

- Vi stiller gjerne opp og bidrar til å at vi får mer vei for pengene. Blant annet kan større prosjekter, bruk av totalentrepriser og ikke minst tidlig involvering av entreprenørene for å finne innovative løsninger gi betydelig lavere kostnader, sier konsernsjef Arne Giske i Veidekke.