Innherredsveien 1A og B

Området mellom Bakklandet og Solsiden i Trondheim har totalt endret karakter de siste tiårene, fra å være et lite tilgjengelig industriområde til å bli et blomstrende strøk med forretninger, kontorer og ikke minst attraktive boliger.

FAKTA

Sted: Trondheim

Prosjekttype: Boliger og næringslokale

Bruttoareal: 1.964 kvm

Byggherre: Frost Holding

Hovedentreprenør: Betonmast Trøndelag

Prosjektkostnad eks. mva: 71 millioner kroner

Arkitekt: Hus Arkitekter

Landskapsarkitekt: Asplan Viak

Byggeledelse: ÅF Advansia Midt-Norge

Rådgivere: RIB: Harboe&Leganger l RIGeo og RI miljø: Multiconsult l RIVA: Vianova Trondheim l RIBr, RIByFy og RI Lyd: Teknoconsult

Underentreprenører og leverandører: Grunnarbeid og utomhus: Tverås Maskin & Transport l Betongarbeider: Spennarmering l Oppmåling: Nidaros Oppmåling l Heis: Reber Schindler l Sek-
sjonering: Brauten Eigedom l Ventilasjon: Trondheim Luftteknikk l Rørlegger: Værnes l Elektro: Argon l Spunting: Kynningsrud l Kjøkken og bad: XL-Bygg Gunnar T Strøm l Maler: Maler-Tjenester l Flislegger: Horneberg Bygg l Stålarbeider: DM-Stål l Stillas: Aluhak Stillas Trondheim l Taktekker: Membran Tak l Vinduer: Riis dør og vindu l Dører: Tore Ligaard l Lås og beslag: Kaba MøllerUndall l Blikkenslager: Olaf Hansen l Isolering: Iso-Energi Midt-Norge l Parkett: ABS Parkettgruppen Norge

Et av de siste tilskuddene til dette er Innherredsveien 1 A og B – like ved rundkjøringen etter Bakke bru, et prosjekt som har fått et særs vellykket inntrykk eksteriørmessig og med 23 leiligheter som viste seg å bli svært etterspurt.

– Faktisk tok vi sjansen på å sette i gang bygging før vi hadde solgt en eneste leilighet, noe som er uvanlig. Men det viste seg at det slett ikke var noen risiko - da vi annonserte prosjektet meldte det seg 300 interessenter til de 23 leilighetene, og det endatil i et nybygg der det ikke er satt av en eneste parkeringsplass, forteller Rune Pedersen, som er daglig leder i Frost Holding.

Vi møter ham sammen med Steinar Oksvold fra ÅF Advansia Midt-Norge, for øvrig på den store takterrassen man har valgt å bygge i stedet for balkonger på hver enkelt leilighet.

En terrasse med en strålende utsikt både til de mange andre nybyggene omkring, og til resten av byen med så vel Munkholmen, Tyholttårnet som Nidarosdomen. I bygget er det også blitt plass til et næringslokale på gateplan, det er på 120 kvadratmeter.

Nytt konsept for Frost

For Frost representerer prosjektet i Innherredsveien et nytt konsept, forteller Pedersen.

– Vi har jo tradisjonelt først og fremst drevet med utleie de siste årene, og dette er det første prosjektet vi bygger for salg på lang tid. Det er også et ledd i en strategi der vi kommer til å bygge mer for salg i tiden fremover, sier han.

Lang prosess

Han sier videre at Frost har eid tomta lenge, også før han kom inn i selskapet. Det var Ola Frost som kjøpte tomta, der parken i dag ligger, en gang på 1950-tallet. Deretter ble det gjort en makeskifteavtale med Trondheim kommune som tidligere eide tomta selve bygget står på. Hele tiden har planen vært å bygge boliger her, og nå er dette endelig realisert.

– Jeg har jobbet med dette helt siden 2005, og reguleringsplanen som det er kommunen som står bak har vært behandlet i to runder. Den omfatter ikke bare tomta vår, men hele rundkjøringen vi har en del av fasaden mot, og området rundt denne. Reguleringsplanen var klar omkring 2008/2009, og var svært detaljert. Blant annet var utformingen av selve bygningskroppen låst fast, derfor har vi først og fremst jobbet med utformingen av selve leilighetene, sier han.

I den sammenhengen har man særlig vurdert to forhold; parkeringsforholdene og om det skulle være balkonger eller ikke.

Uten egen parkering

– Vi mente tiden var moden for et prosjekt uten egne parkeringsplasser, ved siden av at vi la penger i en veldig god takterrasse i stedet for å ha leiligheter med egen balkong. Det har også noe med beliggenhet å gjøre, stuene er vendt mot nordvest, og for å få sol, utsikt og komme unna støyen fra trafikken i Innherredsveien ville en god felles takterrasse være en bedre løsning. Men det er riktignok en leilighet i sjette etasje, på hjørnet opp mot buen på fasaden, som har fått egen balkong, påpeker han.

Selve spørsmålet om parkering har vært et viktig tema. I en tidlig fase (omkring 2008) var det påkrevd å bygge et visst antall parkeringsplasser per leilighet. Prosjektet krevde dermed dispensasjon fra kommunale parkeringskrav.

Redusert bilbruk

Men diskusjonen om bilbruk i byene har endret mye etter dette.

– I dag er det et ønske om at slike byfortetningsprosjekter som dette skal være med på å ta ned bilbruken og parkeringsbehovet, dermed samsvarer bygget godt med det som er de politiske ønskene da det sto ferdig. I dag er reglene i dette området slik at det ikke er tillatt å bygge med mer enn maksimum 0,5 parkeringsplasser per boenhet, sier Pedersen. Man har heller ikke opplevd dette som noe problem i salgsprosessen, og det er også en rekke parkeringshus med ledig kapasitet i umiddelbar nærhet.

Et lite poeng er jo også at før Frost startet byggingen, ble området nettopp brukt til parkering. I dag er det området der det før bare sto dagparkerte biler i stedet blitt til et lite parkanlegg, til glede både for husets beboere og ikke minst nabolaget. Parken er et resultat av rekkefølgekrav, men både Pedersen og Oksvold er godt fornøyd med resultatet, som de mener gir noe tilbake til nabolaget, som også får med støyskjerming mot den travle Innherredsveien gjennom bygget.

Kvalitet og estetikk

Andre momenter som har vært viktig for byggherren har vært kvalitet, samt at bygget skulle gli godt inn i omgivelsene. Pedersen forteller at når det gjelder det siste har man brukt mye tid på å studere bygningene omkring i jakten på gode løsninger.

– Ikke minst Adresseavisens nybygg som også ligger inn mot den samme rundkjøringen er et bygg med svært gode arkitektoniske løsninger, som vi har hentet inspirasjon fra.

For byggherren har det også vært et moment at man ønsket å gi noe tilbake til byen gjennom å sette opp noe med høy kvalitet.

– Store vinduer og mye lys inn i leilighetene var viktige parametere. Vi jobbet mye med dette, sammen med takhøyde i leiligheten. Vi endte opp med 2,60 meter som takhøyde på stuene, store vinduer og en fasade som arkitekten har lagt ned mye arbeid i. Blant annet er det lagt kopper både i bånd og som vindusbeslag for å få en kvalitet som hever området. Det er en type kopper som blir brun og ikke grønn når den patinerer. Det er for øvrig samme type kopper som er brukt på Adresseavisens bygg som ligger like ved.

Krevende

Pedersen legger ikke skjul på at et slikt prosjekt, inne i et etablert område, har vært krevende.

Blant annet blir det utfordrende for selve byggeprosessen når man er midt i sentrum med en trafikkert hovedgate utenfor. Byggeledelse fra ÅF Advansia sammen med hovedentreprenør Betonmast Trøndelag gjorde en meget god jobb i forbindelse med gjennomføring av prosjektet.

– Det ble trangt, og riggforholdene satte oss på store prøver, Det ble mye prosjektering for å finne en egnet plass for kran. Grunnforholdene var heller ikke de enkleste, med en kraftig skrånende tomt. Det er nesten to etasjers forskjell mellom for- og bakkant. God assistanse, blant annet fra Multiconsult, var kjærkomment når vi også støtte på utfordringer med leire i grunnen.

Selve bygningskroppen er utført i plasstøpt betong. Bygget er på passivhusnivå, bortsett fra når det gjelder energiforsyningen, sier Pedersen.

Store leiligheter

Som nevnt var mye av prosjektet låst gjennom den kommunale reguleringsplanen, som også sa at det skulle bygges minimum treroms leiligheter.

– Resultatet er blitt leiligheter som er ganske rommelige sammenlignet med mye av det som ellers bygges i dag. De minste treromsleilighetene ligger på 55 kvadratmeter, men det er også noen slike som er 70 kvadratmeter. Dette er sjelden i nye prosjekter i dag, der treroms pleier å ligge på omkring 50 – 55 kvadratmeter. Og med god takhøyde og store vinduer gir det en god romfølelse, mener han.

Endret karakter

Hele det aktuelle området i Trondheim har for øvrig endret karakter gjennom de siste årene, også omkring rundkjøringen ved Bakke bru der det er kommer mange nye hus – for eksempel Adresseavisen bygg, nytt Scandic-hotell, og flere andre prosjekter er også i gang.


Flere prosjekter