Advokat Arnhild Dordi Gjønnes i NHO. Foto: NHO

Dette er NHOs råd for å velge seriøse leverandører

NHO har lansert en veileder for å hjelpe offentlige bestillere med å velge seriøst i anskaffelser.

NHO-veilederen «Hvordan sikre valg av seriøse leverandører» omfatter en rekke punkter som offentlige bestillere kan bruke for å kunne velge bort useriøse aktører i anbud. Anvisningsbestemmelsene i Forskrift om offentlige anskaffelser, som ble gjennomført i Norge fra første januar i år, åpner for avvisning av aktører som oppdragsgiver kan dokumentere driver useriøst.

Risikoen for klager ved disse skjønnsmessige vurderingene kan føre til at oppdragsgivere vegrer seg for å avvise leverandører som regelverket ikke krever skal avvises.

– Vi har sett at oppdragsgivere avstår fra å avvise der de burde ha avvist en leverandør. Med denne veilederen prøver vi å gjøre bestillerne litt tryggere i møte med regelverket om offentlige anskaffelser, sier advokat Arnhild Dordi Gjønnes i NHO.

Se veilederen her.

Plikt og rett

Gjønnes leder NHOs Team Offentlige Anskaffelser, som i samarbeid med advokatfirmaet Grette og med byggenæringen har utformet veilederen.

Hun understreker at avvisning av leverandører på grunnlag av kvalifikasjonskrav ikke er begrenset til useriøse aktører, men at denne veilederen er konsentrert om nettopp dette segmentet for å bidra til et arbeidsliv hvor det er lettere å være seriøs.

– Byggenæringen er særlig interessert i dette, og det er også her vi har sett de fleste sakene, så derfor har vi jobbet tett med næringen i arbeidet med veilederen, sier Gjønnes.

Hun forteller videre at bestillerne, gjennom godt arbeid med kvalifikasjonskrav, kan sikre seg mot useriøse leverandører i offentlige prosjekter.

– I enkelte tilfeller har oppdragsgiver plikt til å avvise leverandører, og i andre tilfeller har de en rett til å avvise leverandører. Veilederen beskriver hvordan oppdragsgivere bør håndtere informasjon om eventuelt klanderverdig adferd som kan være grunnlag for avvisning. Det er ikke alltid enkelt. Der hvor de har plikt til å avvise, skal de jo avvise, men der hvor man har rett, men ikke plikt, er det vanskeligere.

Oppskrift

Veilederen er utformet for å kunne brukes av offentlige bestillere i alle størrelsesordener, men Gjønnes påpeker at store organisasjoner med mye kompetanse på området naturlig nok vil ha mindre bruk for hjelpen.

– Men til og med de mest kompetente går i fella, sier hun.

Veilederen er delt inn i tilfeller hvor en bestiller kan avvise leverandør på grunn av forhold ved selve leverandøren og hvor avvisning kan gjøres på grunn av forhold ved tilbudet.

I tillegg kommer seks korte punkter for hvordan en eventuell avvisning kan gjennomføres, før veilederen avsluttes med andre virkemidler for et seriøst arbeidsliv.

– Dette vil være en hjelp for både innkjøperen selv, for de seriøse leverandørene og for samfunnet som helhet, avslutter Gjønnes.