Rådgivere fra Hjellnes Consult gir nytt liv til gammel container på Øyafestivalen.

Setter fokus på kildesortering på Øyafestivalen

Kildesortering er noe du ikke kan unngå å forholde deg til hvis du vil spise eller drikke noe på Øyafestivalen. 

– Fokuset på kildesortering har vært en gjenganger på Øya, og Natur og Ungdom gjør en fantastisk jobb med dette, understreker Thomas Mørch, ansvarlig for forretningsutvikling i Norsk Gjenvinning i en pressemelding. I år viser festivalrådgiverne i Hjellnes Consult også at det kan bli noe ut av det noen har kassert. Norsk Gjenvinning har lånt ut en velbrukt container. Den er innredet med blant annet brukte ventilasjonskanaler, og plattingen utenfor har møbler av gamle paller.

– Du kan snakke om bærekraft så mye du vil, men det som virkelig beveger oss er konkrete løsninger, mener Mørch.

Bevisst publikum

Derfor er det positivt å vise frem eksempler på gjenbruk for publikum på Øya.

– Fra vårt perspektiv er alle avfallsprodusenter, så vi er interessert i å nå ut med vårt budskap om sirkulærøkonomi til så mange som mulig. Her er det et ganske ungt publikum, og unge er mer bevisste på bærekraft og sirkulærøkonomi, sier Mørch. Mer gjenbruk og mindre avfall må alle ta inn over seg.

– I det store regnestykket handler det om å redusere uttaket av jomfruelige ressurser og om å gjenbruke.

Gode eksempler kan lokke frem gode ideer

Gjenbrukscontaineren på Øya har også fått en ansiktsløfting i form av solceller på taket. Det skal også minne publikum om solcelleparken hvor målet er å forsyne halvparten av strømmen til Hagen-scenen.

– Å vise frem at man faktisk gjør - til flest mulig- er kjempeviktig, mener Jørn Haukøy. Han er daglig leder i Gerilja, og jobber med innovasjon i både oppstartsbedrifter og store, etablerte selskaper.

– Du må ha troverdighet på at du kan gjøre endringer. Når du viser at det er realistisk å få det til, kommer det ofte mange nye ideer, sier Haukøy.

Bra for festivalkonseptet

– Det å tenke gjenbruk og det å lage energien underveis er fantastisk, mener Erlend Simonsen, som til daglig jobber med næringseiendom i DNB. Å ha bærekraft-tankegangen i bunn styrker konseptet for festivalen.