Foto: Nye Veier

Nye Veier og BetonmastHæhre: Riktig samhandling skaper tillit

Nye Veier og BetonmastHæhre-selskapet Hæhre Entreprenør AS bruker samhandling for å nå felles mål for utbyggingen av nye E6 fra Kolomoen – Arnkvern.

Hæhre Entreprenør AS skal bygge 19 km firefelts motorvei for Nye Veier på strekningen Kolomoen – Arnkvern i Hedmark. Kontrakten ble signert 12. juni og allerede denne uken startet samhandlingen for å nå felles mål.

- Tidlig oppstart og samhandling basert på «best practice» er viktig for Nye Veier. Ved å gjøre det på denne måten bygger vi tillit mellom Hæhre og Nye Veier på en rask og god måte. Vi er sikre på at vi holder konfliktnivået på et lavt nivå ved at vi allerede nå snakker om hvordan vi skal løse vanskelige saker, sier Øyvind Moshagen, prosjektdirektør for E6 Mjøsregionen i en melding.

Samhandlingen gjennomføres av profesjonelle eksterne prosessledere. Nye Veier har også hatt samtaler med BI og professor Anna Sward for å sikre gode prosedyrer og best mulig operativ gjennomføring for Nye Veier.

Det fokuseres mye på involvering og kommunikasjon, og det skapes felles mål.

- Nye Veier er opptatt av at samhandlingen ikke preges av informasjonsseanser med gjennomgang av tema 1, 2, 3 m.m. Det virker rett og slett mot sin hensikt å stå og informere om alle kravene i kontrakten, sier Moshagen.

Ved å innby til deltakelse og engasjement etablerer vi grunnmuren for det gode samarbeidet med transparens og åpenhet som mantra. Samhandlingen skaper felles forståelse for kompetanse, roller og ansvar.

Etter første samling i samhandling mellom Hæhre Entreprenør AS og Nye Veier er vi enige om at hvis vi hjelper hverandre maksimalt, så vil det sikre en god måloppnåelse for både prosjektet og selskapene, sier Moshagen.

Samhandlingen ble planlagt i samarbeid med totalentreprenøren og tydelig forankret i ledelsen både hos byggherre og entreprenør.

- God samhandling er helt avgjørende, men den virkelige samhandlingen starter når samhandlingsprosessen er ferdig, oppsummerte Moshagen etter første møtedag.

Strekningen Kolomoen – Arnkvern inngår i utbyggingsprosjektet Kolomoen – Moelv. Totalt sett er strekningen 43 km. Delstrekningen Kolomoen – Arnkvern skal ferdigstilles i 2020.