Avdelingsdirektør Bettina Sandvin i Vegdirektoratet kan konstatere at de aller fleste veikontrakter går til norske entreprenører.

Flest Vegvesen-kontrakter til norske entreprenører

Nye tall fra Statens vegvesen viser at norske entreprenører får fem av seks anleggskroner Vegvesenet delte ut i 2016.

Vegvesenets egen nettportal Vegnett viser til at en sjettedel av deres utbyggingskontrakter med en samlet verdi på 2,4 milliarder kroner gikk til utenlandske entreprenører i 2016, og at snittet siden 2010 er 2 milliarder kroner i årsomsetning.

De to største kontraktene utenlandske aktører fikk var E134 Damåsen – Saggrenda (Metrostav, Bertelsen & Garpestad og Hag Anlegg AS) på 644 millioner kroner og E18 Varoddbrua (PNC) på 543 millioner kroner.

– Vi har en relativt stabil deltakelse fra firma uten fast tilknytning til Norge, men det er ingen økende trend, sier avdelingsdirektør Bettina Sandvin, som har ansvar for byggherreområdet i Vegdirektoratet til nettsiden.

Samtidig understreker hun at det ikke er helt enkelt å definere hva som er en utenlandsk aktør.

– Vi har for eksempel velkjente tyske selskap som kommer med en tysk organisasjon og leier inn kompetanse når de utfører arbeid i Norge. Atter andre har norske heleide datterselskap. NCC og Skanska regner vi som norske selv om de har svenske moderselskap ettersom disse har lange tradisjoner og har norske datterselskap, legger avdelingsdirektøren til.

Sandvin melder også om interesse blant utenlandske entreprenører for fremtidige OPS-prosjekt i Norge.